Locomotieven & Treinstellen

Stoomloc 8826

Stoomloc 8826

Stoomloc 8826

Manufacturer
Hunslet
Type
J-94 / 8800
Manufacturer's number
3164
Year of construction
1944
Weight
49 ton
Length
9,24 m
Axle layout
Cnt
Max. speed
50 km/u
Original owner
War Department, Nederlandse Spoorwegen, Laura & Julia steenkolenmijnen, Metaalhandel van Raak
Ready for travel
Nee

Historie

De drie-assige stoomlocomotief is als WD 75115 in 1944 gebouwd bij Hunslet. Ze is geleverd aan de Longmoor Military Railway en van daaruit in februari 1945 verscheept naar Frankrijk voor zware rangeerwerkzaamheden in oorlogsdienst. De watertank van de machine heeft de vorm van een zadel en ligt boven op de stoomketel: vandaar de benaming ‘zadeltank-locomotief’.

Na beëindiging van de oorlog werd een aantal zadeltank-locs door de Nederlandse Spoorwegen overgenomen en ondergebracht in de lok-serie 8800. Zo kreeg de lok WD 75115 in juni 1945 het NS nummer 8826. In NS-dienst is de machine gestationeerd geweest in Roosendaal en vervolgens in Rotterdam-Zuid.

Vanaf 1953, met de komst van de dieseltractie in de rangeerdienst, werden alle zadeltank-locs geleidelijk afgevoerd. Onder andere de 8826 werd verkocht aan de steenkolenmijn ‘Julia’ in Eygelshoven. In november 1953 kwam ze daar in dienst onder nummer ‘Julia V’.

Na de integratie van de mijnen ‘Julia’ en ‘Laura’ in Eygelshoven, werden vanaf 1962 alle locomotieven van beide mijnen opgenomen in de nummering van de ‘Laura & Vereeniging’ en kreeg de machine het nummer ‘LV 14’. Hier deed ze dienst tot 31 december 1974. In 1975 werden de ‘LV 13’ en ‘LV 14’ nog enkele malen ingezet tijdens opruimingswerkzaamheden.

Na de mijnsluitingen is de ‘LV 14’ samen met de ‘LV 15’ verkocht aan de metaalhandel Gebr. van Raak in Tilburg, die de machines in bruikleen heeft afgestaan aan de in 1974 opgerichte Stichting Stoomtrein Tilburg Turnhout (SSTT). De machine is voorzien van een Westinghouse-rem en is weer teruggebracht in de kleurstelling van de NS met het oorspronkelijke nummer 8826.

Van 1976 tot september 1981 heeft ze tot het faillisement van de SSTT daar dienst gedaan. In 1982 verhuisde de machine terug naar de firma van Raak, waar ze bij de ingang van het bedrijf geconserveerd werd opgesteld als monument.

Bij de Miljoenenlijn

Voor de ZLSM was altijd al duidelijk dat naast een aantal grote stoomlocomotieven voor de normale dienstregeling er behoeft was aan een kleinere (rangeer)stoomloc voor het rijden van kleinere treinen.

Er werd dan ook al enige tijd uitgekeken naar een kleine stoomloc, die ook nog enige historische relatie had met het de regio. De NS 8826 die in Tilburg bij de firma van Raak stond heeft altijd onze interesse gehad.

Begin 1998 komt een vertegenwoordiging van de firma van Raak bij de ZLSM en wordt de lok gekocht. Op 23 oktober 1998 wordt tenslotte de locomotief met een dieplader opgehaald in Tilburg en overgebracht naar Simpelveld.

Foto: Fotograaf onbekend, 3 juni 2000