52-Update-30
Revisie 52 532 september/oktober 2017
Alhoewel in de natuur de winter momenteel voor de deur staat, lijkt voor de 52 532 de lente langzaam aan te breken. Na maanden van noeste arbeid door de techneuten van het 52er-team zijn de werkzaamheden aan het frame bijna voltooid. Werk dat nauwelijks zichtbaar was, maar wat van ontzettend belangrijk is om de machine goed te kunnen reviseren en om toekomstige slijtage te voorkomen. Nu deze werkzaamheden langzaam afgerond zijn, begint definitief de opbouwfase.
Het freeswerk aan de vaste schenen was een tijdrovende klus, maar nu zitten ze, tijdelijk, op hun plek vastgeschroefd aan het frame. Na deze schenen kwamen de stelkeilen aan de beurt, deze werden weer haaks en parallel gefreesd. Nadat de bewerkingen aan de lijbanen voltooid zijn en de firma EWK de ophangpunten van de schaar heeft vermeten, zullen alle vaste scheenplaten structureel verlijmd worden. Hierna wordt de locomotief nogmaals vermeten. De resultaten van deze meting worden gebruikt voor het bewerken van de aspotten en lagers.
De lijbanen bleek na metingen ver onder de afkeurmaat te zitten. De rechter baan kon nog afgefreesd worden maar bij de linker moest de binnenzijde eerst worden opgelast voordat hij bewerkt kon worden. Een groot voordeel was dat onze nieuwe grote freesbank deze klus net aan bleek te kunnen. Het was een behoorlijke uitdaging om dit enorm harde materiaal te frezen.
Er wordt ook hard gewerkt aan de ketel. Alle controleboringen van de steunbouten en hemelankers worden schoon geboord. Voor de niet stoomtechneuten: steunbouten en hemelankers zijn verbindingen tussen de binnen- en buitenvuurkist. Deze verbindingen houden de ketel bij elkaar en voorkomen dat hij uit elkaar knalt als er druk op komt te staan. Slechte of twijfelachtige verankeringen worden gemarkeerd en op een later tijdstip uit de ketel gesneden. De draadgaten van de verzamelkast in de voorpijpenplaat zijn schoon gesneden en we hebben nieuwe tapeinden geplaatst. Deze M24 tapeinden hebben in de voorpijpenplaat een draad diameter van W28 x 1/10″.
Gestaag gaat het vooruit met het rammelwerk en schilderwerk aan de assen. Momenteel zijn drie assen geheel af, de derde koppelas zit ook al in de primer.
In de vorige blog hebben jullie al kunnen lezen dat er inmiddels ook flink wordt gewerkt aan de tender van de 52er. Nadat alle schotplaten uit het binnenste van de tender waren verwijderd zijn we begonnen met het rammelwerk en het schoonslijpen van de lasnaden die de bevestiging vormen voor de schetsplaten en bevestigingspunten van de schotplaten. Onze rammelaar wist op menige plaats aan de voorzijde van de tender dwars door de wand heen te gaan. Ultrasoon hebben we toen deze voorplaat gemeten. Gelukkig bleek hij nog redelijk op dikte te zijn. We hoefden uiteindelijk alleen de putten op te lassen. Alle onderdelen voor het vernieuwen van het inwendige van de tender zijn inmiddels afgeleverd. Als de bodem aan de voorzijde weer op dikte is gelast beginnen we met het monteren van de verstevigingschoren en de voorste schotplaat. Hierna zal de kolenbak eruit worden gesneden omdat ook deze snoefrot is. Aan de buitenkant van de tender wordt ook druk gewerkt, de achterkant is kaalgerammeld en in de aflak gezet.
Het lakken van de achterzijde van de tender is het eerste grote zichtwerk (er zijn wel eerder al allerlei onderdelen afgelakt), dat een beeld moet geven hoe de 52 532 er straks uit komt te zien. Hoewel de Miljoenenlijn het, na de kerstritten, enkele maanden zonder stoomtreinen moet stellen, gaan we in de werkplaats de komende winter op volle kracht door om de 52 532 weer in haar oude glorie te herstellen.