Interessante artikelen over de Miljoenenlijn

Een rijke historie

Onze stoomtreinen rijden over twee historische trajecten: een groot stuk van de voormalige spoorlijn Aken – Maastricht (aangelegd in 1853) en een groot stuk van de spoorlijn Schaesberg – Simpelveld (aangelegd in 1925). Tegenwoordig vormen beide stukken samen de museumspoorlijn ‘Miljoenenlijn’ (tussen Schin op Geul en Kerkrade of Vetschau).

De aanleg van de spoorlijn tussen Schaesberg (tegenwoordig Landgraaf) en Simpelveld start in 1925 en wordt uitgevoerd door het Spoorwegbouwbedrijf uit Utrecht, een dochteronderneming van de NS. De bouw was moeizaam en duur. Zo dreigen door de mijnbouw voortdurend verzakkingen te ontstaan. Om de hoogteverschillen zo klein mogelijk te houden, wordt in het heuvelachtige gebied veel grond verzet. Terwijl in het dal van de Anselerbeek in Kerkrade de spoordijk 32 meter wordt opgehoogd, komt de spoorlijn tussen Kerkrade en Simpelveld – om niet te veel te hoeven stijgen en dalen – 18 meter onder het maaiveld te liggen.

Door deze grote operatie kost de aanleg 1 miljoen Gulden per kilometer. En dat is zeker voor die tijd een astronomisch hoog bedrag. Het traject krijgt dan ook al snel de bijnaam “De Miljoenenlijn“.

En deze Miljoenenlijn, samen met het stuk van de lijn Aken-Maastricht, is tot op de dag van vandaag een spoormonument van grote cultuur-historische waarde, dat nog steeds tot de verbeelding spreekt. Bij oud én jong!

Achtergrondartikelen

Meer weten? We hebben een hoop informatie voor je verzameld hieronder.