52-Update-15
Revisie 52 532 (Verslag 2: de overbrenging)
Maandag: opladen op de Veluwe (Tekst en foto’s Diederik van Nimwegen)
Op maandag 21 december was het eindelijk zover: de 52 532 ging op transport vanaf de Veluwe naar onze thuisbasis Simpelveld.
In alle vroegte werd in Beekbergen begonnen met het gereed maken van zowel de loc als de tender om deze naar Loenen te transporteren. Alleen in Loenen is namelijk voldoende ruimte om de loc op een vrachtwagen te laden.
Als eerste werden de tender en even later de loc zelf door VSM-dieselloc 636 overgebracht van Beekbergen naar Loenen om te worden geladen.
Zowel de loc als de tender worden vervoerd met een zogenaamde “ketelbrugwagen”. Dit is een speciale oplegger die bestaat uit een voor- en achterwagen, verbonden met twee zware langsbalken. Met dwarsbalken onder het frame wordt de locomotief als het ware “opgehangen” tussen de langsbalken. Hierdoor kan de locomotief zo laag mogelijk worden vervoerd, wat van belang is om zonder al teveel problemen over de weg te kunnen.
De oplegger komt als een soort bouwpakket aan en wordt als het ware om het voertuig heen gebouwd. Als eerste was de tender aan de beurt. Nadat de trailer was opgebouwd was het tijd om de tender ertussen te duwen en in te bouwen.
Nu kan de trailer verder worden samengebouwd en kan deze met het hydraulisch systeem van de oplegger de tender worden opgetild.
Een bijzonder moment: de tender van de 52 532 komt los van het spoor
Zwevend boven de weg en stevig vastgezet is de tender alvast klaar voor transport.
Nu de tender is opgeladen en vastgezet, is de loc zelf aan de beurt. Hetzelfde kunstje, alleen is deze vrachtwagen nóg groter…
Voor het verplaatsen mocht deze keer de shovel in actie komen. Met aan weerszijden een paar centimeter speling staat de loc nu tussen de balken, klaar om vast te zetten.
Ook de loc heeft het contact met de Veluwse sporen verloren…
Aan media-aandacht hadden we vandaag geen gebrek. Jordy Brouwers, coördinator Techniek, mocht ‘s morgens al op Radio 1 uitleggen wat we allemaal van plan waren:
http://nos.nl/artikel/2076557-stoomlocomotief-op-de-snelweg-in-complex-transport.html
Ook Omroep Gelderland was van de partij. Voor de camera legt Jordy uit wat we aan het doen zijn.
Bekijk hier de reportage: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2103171/Complete-stoomlocomotief-over-snelweg-door-Gelderland
Uiteindelijk is rond 20:00 uur het konvooi uit Loenen vertrokken. Het rijden met zo’n transport vergt wat meer voorbereiding dan het adres in de navigatie invoeren. Veel vergunningen moeten worden aangevraagd en overal moet goed worden gekeken of het allemaal wel past, zowel in de lengte, de breedte als de hoogte. Daardoor liep de route via een behoorlijke omweg, via de A50, A15, A2, A79, de A76 en uiteindelijk het laatste stukje binnendoor naar Simpelveld. Op een aantal plaatsen moest bovendien de snelweg worden verlaten voor het passeren van een te lage brug. Aan boord van de locomotief was een GPS-tracker aanwezig zodat we de reis nauwkeurig konden volgen:
Ter hoogte van Zaltbommel staat langs de A2 een webcam van de VID. Ook deze heeft het bijzondere transport vastgelegd:
Filmpje: https://twitter.com/Miljoenenlijn/status/679033256117985281
Klokslag 2:00 uur arriveerde de loc in Simpelveld.
Dinsdag: het afladen (Tekst en foto’s: Simon Schab)
Na een korte nacht voor enkele vrijwilligers werd omstreeks 9 uur begonnen met het lossen van de locomotief. De vrachtwagen met de locomotief was als eerste aan de beurt. De locomotief werd boven het spoor uitgelijnd waarna ze deze rustig konden laten zakken op het spoor.
Hier staat de 52 532 voor het eerst weer op het spoor na het transport vanuit Loenen.
Snel hierna konden de balken aan de voorzijde verwijderd worden en kon de locomotief uit de brugwagen gesleept worden.
Locomotief 639 op weg naar de stoomloc 52 532 om deze uit de brugwagen te slepen. Nadat de stoomlocomotief weg gerangeerd was, kon men de brugwagen in onderdelen uit elkaar halen; zodat het weer een compact geheel is.
Zodra de brugwagen was opgeruimd werd de tender op het zelfde spoor gezet als waar eerder ook de locomotief stond.
Tijdens het lossen van de tender werd de locomotief naar de werkplaats gerangeerd.
De tender staat inmiddels ook weer op het spoor.
Omdat de tender op rollenlagers loopt in plaats van glijlagers, kon men met vereende krachten de tender de stallingsloods in duwen.
Na twee dagen van hard werken door de vrijwilligers van ZLSM, VSM en door de vervoerders, staat onze 52 532 in de werkplaats te Simpelveld, klaar voor wat komen gaat.