Nieuw Bordessein: Blog 2 | maart 2020
Revisie 52 532 februari 2016
In februari hebben we wat betreft de 52 532 bepaald niet stilgezeten. De revisie van de ‘Duitse kar’, die deze week alweer twee maanden in Simpelveld verblijft, loopt in een mooi tempo door. Vooral op woensdag en zaterdag is een flink aantal mensen bezig met het demonteren van diverse onderdelen op, naast en zelfs onder de 532. De locomotief heeft flink wat jaren buiten gestaan. Voordat je iets fatsoenlijk kunt losdraaien moet je daarom het onderdeel dat in beweging dient te komen eerst goed schoonmaken. Met krabbertjes, staalborstels etc. werd het nodige vuil eraf gekrabd.
In week 4 zijn we begonnen om alle losse onderdelen, zoals afsluiters, trapjes en relingen, die nog bovenop de ketel aanwezig waren te verwijderen. Nadat de ketelbeplating geheel vrij was van alle onderdelen is een begin gemaakt met het demonteren van deze beplating.
Op somige plekken bleek de ketelbeplating de tand des tijds niet geheel te hebben doorstaan.
Ook de luchtpomp is van de loc afgehaald. Als de pomp op de grond staat, zie je pas goed wat voor een gevaarte het is. Zeker vergeleken met de veel kleinere luchtpompen op onze Zweedse locs.
Nadat de laatste ketelbeplating is verwijderd hebben we de locomotief omgerangeerd van werkplaatsspoor 13 naar werkplaatsspoor 14, dat is voorzien van een put. Hier is het een stuk makkelijker om de onderzijde schoon te spuiten en een begin te maken met het demonteren van het remwerk. Het omrangeren leverde nog een mooie line-up op met de 1040 en de Anna.
Nadat de onderzijde was schoongespoten zijn we begonnen met het verwijderen van de splitpennen van het remwerk. Dit bleek echter tegen te zitten omdat enkele splitpennen vastgeroest waren. Nadat alle splitpennen verwijderd waren werd het stangenstelsel van het remwerk verwijderd.
Tevens werd er tegelijk de remblokken gedemonteerd.
Het verwijderen van de tuimelas van het remsysteem was nog een flink karwei. De plek waarop deze klus werd geklaard, was aan de achterzijde van de locomotief, onder het machinistenhuis. U snapt, wanneer men onder dit machinistenhuis werk moet verrichten is de ruimte zeer gering en hangt er van alles om je heen. Vandaar dat de vrijwilligers die deze klus op zich namen, voor alle veiligheid een helm droegen.
Na een paar uurtjes werk is uiteindelijk het resultaat daar. Met een palletwagen is de tuimelas als het ware onder het machinistenhuis uitgetrokken. Ook de beide hoofdreservoirs zijn van het frame gehaald. Deze, en diverse andere onderdelen, zijn gelijk schoongebikt en opnieuw in de verf gezet.
Met een naaldhamer hebben we de verzamelkast in de rookkast afgebikt.
Wat natuurlijk als eerste in het zicht is, wanneer deze 52 532 het station binnen zou komen gereden, is de voorkant van de locomotief. Ook daar is gesleuteld geworden, en niet een beetje. De rookkastdeur is gedemonteerd. Dit is de deur die ervoor zorgt dat er geen lucht in de rookkast terecht komt. Met behulp van de takel en natuurlijk onze enthousiaste vrijwilligers, kwam de rookkastdeur keurig op een pallet te liggen, klaar om verder onderhanden genomen te worden!
De laatste zaterdag van februari werden allereerst de ‘oren’ van de 52er afgehaald. De echte benaming van deze ‘oren’ is windleiplaten. Deze platen zorgen voor een beter zicht voor onze stoker en machinist.
Verder zijn het ganghendel en de omloopsteun gedemonteerd. Met een op dit moment zeer kale stoomlocomotief bereiden wij ons voor op onze verdere werkzaamheden, die in de maand maart en de daaropvolgende maanden plaats zullen vinden!