Restauratierijtuig Pullman naar het Spoorwegmuseum
Revisie 52 532 maart 2016
De maand maart stond bij ZLSM in het teken van meters maken. Niet alleen met de Railbus, die haar eerste rijdagen reed, maar ook aan de 52’er werden flink wat meters gemaakt. Aan het begin van de maand hebben we nog diverse losse onderdelen van de machine afgehaald.
In het machinistenhuis is de beplating van de ketel verwijderd….
….en de zijramen.
Hieronder is te zien dat we de wentelas demonteren uit het frame van de locomotief. De wentelas verbindt het ganghendel met zowel de linker als de rechter schaar van de stoomverdeling.
Zo werd de locomotief beetje bij beetje steeds kaler. Het magazijn waarin de onderdelen van de locomotief worden opgeslagen wordt daarentegen voller en voller, het is passen en meten.
Halverwege maart konden we eindelijk beginnen aan de laatste grote demontage-klus: het verwijderen van de assen. Bij de meeste maatschappijen gebeurt dit door middel van het „opbokken“ van de locomotief. De locomotief wordt dan volledig omhoog getild, waarna de assen er onderuit gerold kunnen worden. De ZLSM beschikt gelukkig over een zogenaamde “aardwind”. Dit is in feite een stukje spoor dat in een put kan zakken. De locomotief wordt over dit stukje spoor heen gereden, en de as die verwijderd dient te worden komt er precies bovenop te staan. Zodra de aardwind wordt neergelaten gaat de betreffende as mee naar beneden. Dit is goed te zien in dit filmpje, waarin we een as van onze 1220 verwijderen:
Als eerste werd de voorloopas met het Kraus-Helmholtz Lenkgestell er onderuit gehaald. Dit is een mechanisme dat de voorloopas met de eerste koppelas verbindt. Om vervolgens de eerste twee koppelassen te kunnen demonteren werd een rolbok onder het eerste lichtpunt (draagpunt) van het frame geplaatst. Hierna werden de voorste twee koppelassen met behulp van de aardwind weggehaald. Vervolgens werd aan het achterste lichtpunt ook een rolbok geplaatst en de achterste koppelas gedemonteerd.
Nu volgde de grootste uitdaging: het demonteren van de drijfas. Anderhalf jaar geleden stond de 52 3879 van de VSM met haar drijfas op de aardwind en toen bleek dat de drijfstangtappen (de uitstekende gedeelten waar de drijfstangen aan bevestigt worden) net niet tussen het langsframe van de aardwind pasten. Na veel meet- en tekenwerk wisten we dat de drijfas onder het frame vandaan gehaald kon worden wanneer beide astappen in de hoogste positie stonden. Zodoende werd de drijfas in positie gedraaid en omhooggetakeld zodat het wiel los hing van het spoor, en niet meer kon wegdraaien. Hierna werd de locomotief boven de aardwind gereden. De drijfas werd naar onderen verplaatst totdat de tappen op het frame van de aardwind lagen.
Tot slot hebben we de laatste koppelas gedemonteerd en rust het frame van de loc nu volledig op rolbokken. De komende dagen zal, ook met de aardwind, de voorste en achterste asbak nog onder de locomotief uitgehaald worden. Daarna beginnen we aan het schoonmaken van het frame en de assen en het opnieuw uitmeten en uitlijnen van de locomotief.
Met deze laatste foto sluiten we de maand maart af. Een maand om weer met trots terug te kijken op de vorderingen. De assen liggen op het moment eventjes te zonnen buiten naast de werkplaats, binnen zullen we nog de nodige zwarte handen oplopen tijdens de revisie van de 52 532.