Locomotieven & Treinstellen

Motorwagen 798-04 (Railbus)

Motorwagen 798-04 (Railbus)

Hersteller
Uerdingen
Typ
Railbus motorwagen
Fabriknummer
62002
Baujahr
1956
Gewicht
20,9 ton
Länge
13,95 m
Achsanordnung
Bo
Maximale Geschwindigkeit
90 km/u
Ursprünglicher Eigentümer
Deutsche Bundesbahn
Fahrbar
Ja

Historie

Jarenlang was de zogenaamde ‘Schienenbus’ een normaal gezicht op de kleinere spoorlijnen in Duitsland. In de jaren ’50 en ’60 werden deze lichte treinen gebouwd als vervanging voor zware stoomtreinen. Dankzij de goedkope productie en exploitatie bleven dankzij de railbus spoorlijnen behouden, die anders niet winstgevend geweest waren. Al snel werden de railbussen liefkozend ‘Nebenbahnretter’ genoemd. Tot aan de jaren ’90 reden deze treinen nog volop, maar de laatste jaren gaat het bergafwaarts met de railbus. Ze voldoen niet meer aan de eisen van de tijd wat betreft snelheid en comfort en ze zijn wegbezuinigd, vervangen door normale bussen of door nieuwe ‘light-rail’-treinen.

Er zijn verschillende types railbussen (schienenbus) geweest, de Miljoenenlijn beschikt over de ‘krachtigste’ variant, de VT 798 waarbij iedere as haar eigen 6 cilinder, 150 pk sterke Büssing U10 motor beschikt. De oorsprong voor deze variant ligt hem in het feit dat er ook regelmatig goederenwagens (met name de Von Haus zu Haus goederen wagens) werden meegenomen, dit bespaarde een extra inzet van een diesellocomotief! De Miljoenenlijn was langere tijd aan het zoeken naar een railbus, mede doordat deze in het verleden op de dienst Aken – Simpelveld – Valkenburg – Maastricht zijn ingezet, en dus op het tracé van de Miljoenenlijn thuis horen.

Bij de Miljoenenlijn

In 1995 werden de eerste railbussen van de Miljoenenlijn geselecteerd in bw Augsburg, waar na de uitfasering van de railbussen door de DB een verzameldepot was gevestigd. Na de koop werden de railbussen op eigenkracht overgebracht naar Herzogenrath, waarbij Miljoenenlijn-personeel de railbussen zelf bestuurde onder leiding van een DB Pilot machinist. De reis verliep via Treuchtlingen – Würzburg – Aschaffenburg (tankstop) – Mainz-Bischofsheim – Köln – Aachen – Herzogenrath. Met twee niet-geplande stops (Indusi-ingreep) en een tankstop werd de hele reis over DB-hoofdspoor afgelegd. Op zondagmorgen om 03.10 uur kwam de stam aan in Herzogenrath, 9 uur eerder dan gepland. Kort daarop werden de railbussen overgebracht naar Simpelveld door lok B 1289.

Deze motorwagen beschikt over 56 zitplaatsen en 38 staanplaatsen. De motorwagen wordt ingezet met bijwagen 998-53 en stuurstand wagen 998-51.