Locomotieven & Treinstellen

Stoomloc 50 3666

Stoomloc 50 3666

Hersteller
Société Anglo-Franco-Belge
Typ
Baureihe 50
Baujahr
1943
Gewicht
146 ton
Länge
22,6 m
Maximale Geschwindigkeit
80 km/u
Vermogen
1600 PK
Ursprünglicher Eigentümer
Deutsche Reichsbahn, Vennbahn
Fahrbar
Nee

De 50 3666 werd in 1943 gebouwd (heette toen 50 2145 ÜK) en is onderdeel van een van de meest succesvolle locomotievenseries van de Deutsche Reichsbahn, voorloper van de huidige Deutsche Bahn. Ze werd overigens niet in Duitsland gebouwd, maar in België bij de Société Anglo-Franco-Belge (SAFB). Aangezien de Tweede Wereldoorlog in volle gang was en België bezet was door Duitsland, viel de van oorsprong Belgische dame onder Duits gezag.

Tot en met het eind van de oorlog had de locomotief 50 2145 ÜK, waarbij de letters stonden voor Übergangskriegslokomotiven. Dit waren vereenvoudigde versies van de standaardlocomotief om deze tijdens oorlogstijden sneller te kunnen bouwen. Deze locs konden en kunnen zo’n 80 kilometer per uur rijden, zowel vooruit als achteruit.

Ook na de oorlog bleef de 50 2145 in Duitse handen en werd in 1961 onderdeel van een reconstructieprogramma waarbij verouderd materieel werd opgeknapt. Zo werd de 50 2145 omgenummerd naar 50 3666 en omgebouwd tot een zogenaamde Reko Lok (Reko stond voor Rekonstruktion). Ze kreeg toen een nieuwe ketel van Schwermaschinenbau Karl Liebknecht (SKL) uit Magdeburg.

Terug naar België

In 1991 werd de 50 3666 aangekocht door de Belgische Vennbahn en kwam de loc dus eigenlijk weer thuis. Hier werd ze omgebouwd naar oliestook, omdat kolenstook voor te veel brandgevaar zorgde in het bosrijke gebied waar ze in zou gaan rijden. Daarvoor werd er in de tender (waar normaal de kolen en het water opgeslagen zijn) een olietank geplaatst. In 2006 kwam ze terecht bij onze collega’s van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) in Beekbergen. Omdat deze loc op olie werd gestookt, heeft de VSM de loc symbolisch omgenummerd naar 50 0073, als opvolger van de laatst gebouwde oliestoker met het nummer 50 0072. Na enig onderhoud is de loc in 2010 in dienst gekomen bij de VSM.

Cabine van stoomloc 50 3666. Foto: Peter de Beus

Bij de VSM dreigde de 50 0073 in onbruik te raken vanwege de hoge kosten van de oliestook, het onderhoud en gebrek aan flexibiliteit wat betreft de inzet tijdens het rijseizoen. Hierop is gezocht naar een nieuw thuis waar de 50 0073 rijvaardig zou blijven en die is gevonden in Simpelveld, waar de loc op technisch gebied licht gereviseerd wordt en optisch helemaal, zodat hij een glimmend nieuwe start kan maken bij de Miljoenenlijn. Op dit moment wordt onderzocht hoe de 50 0073 / 50 3666 in de toekomst gestookt zal worden.

In bruikleen

De 50 0073 / 50 3666 was niet in eigendom van VSM, maar werd in bruikleen gesteld door een VSM-medewerker, die graag zijn liefde voor het treinwezen graag deelt: “Al van jongs af aan ben ik helemaal weg van stoomlocomotieven. Ik word binnenkort 80 en ik zag vroeger nog stoomlocs rangeren in Woudenberg, waar ik opgroeide. Daar ging ik met een vriendje kijken en soms mochten we een stukje meerijden! Toen er later in mijn leven zich de gelegenheid voordeed om stoomlocomotieven te kopen in Zittau (voormalig Oost-Duitsland), kon ik de verleiding niet weerstaan. De eerste die ik op deze manier aankon kopen, was de 52 8160 (52 532) die na een achtjarige revisie bijna klaar is voor de dienst in Simpelveld. Begin jaren tachtig ging de Vennbahn failliet en kwam daar veel te koop. Zo kon ik de 50 3666 verwerven en werd deze bij de VSM bedrijfsklaar gemaakt. Het mooiste van een stoomloc is toch om ‘m te zien rijden.”

De bruikleengever is dan ook heel blij met de verhuizing naar Simpelveld. “De 50 3666 heeft al eens een paar maanden op het Miljoenenlijnspoor gestaan, tijdens het transport vanuit België naar Beekbergen. Ik verheug me er al op om ‘m te zien rijden op een hellingstraject in het heuvelland! Deze 50’er kan hard werken, want er zit een groot vermogen in en hij heeft een geweldige uitlaatslag. Als hij bergop moet bij de helling richting Schin op Geul, denk ik dat de rillingen over mijn rug zullen lopen!”

De stoomloc in actie bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Foto: Klaus Wagner