Stoomloc B 1289
- Hersteller
- Nydgvist & Holm te Trollhättan
- Typ
- B
- Fabriknummer
- 1096
- Baujahr
- 1916
- Gewicht
- 115 ton
- Länge
- 19,47 m
- Achsanordnung
- 2’Ch
- Maximale Geschwindigkeit
- 90 km/u
- Ursprünglicher Eigentümer
- Statens Järnvägar, Zweden
- Fahrbar
- Nee
Historie
De stoomlocomotief B 1289 is in 1916 gebouwd bij de Zweedse firma Nydqvist & Holm te Trollhättan met fabrieksnummer 1096. Het type B is gebouwd voor de dienst in zware personen- en exprestreinen.
Dit loctype wordt ook wel een zogenaamde ’ten wheeler’ genoemd en heeft de asindeling 4-6-0 (2C).
Een aantal B’s heeft in de jaren ’50 nieuwe gelaste ketels gekregen. De B 1289 heeft de nieuwe ketel gekregen in 1961 en deze is gebouwd bij Motala Verkstad.
De B 1289 heeft bij de Statens Järnvägar in Zweden tot 1970 dienst gedaan en is daarna terecht gekomen in de militair strategische reserve van 1970 tot 1992.
Bij de Miljoenenlijn
In 1994 is de lok aangekocht door de Stichting ZLSM en in 1995 is ze op de Miljoenenlijn in dienst gekomen.
Na een grondige ketelrevisie, waarbij het gehele bodemraam opnieuw is geklonken en de hemelankers zijn vervangen, is de 1289 opnieuw in dienst gekomen in 2008.
In 2009 werd de B 1289 uitgerust met ATBe.
In 2012 is een lek in de ketel geconstateerd waarna de loc uit gebruik werd genomen. Een revisie is op dit moment nog niet gepland.
Foto omslag: René Mastenbroek, 1995
Kleine foto: Gerbrand van Boven, 18 oktober 1995