Update revisie stoomloc 52 532

52-Update-27

Revisie 52 532 januari t/m maart 2020

Tekst: Roderick Toxopeus en Roxanne Lenzen

Sinds onze laatste update is er een hoop veranderd in de wereld. Het coronavirus treft alles en iedereen, dus ook de Miljoenenlijn. Ons museum is gesloten voor bezoekers en onze E2 1040, rijtuigen en railbus wachten samen met alle vrijwilligers in spanning het moment af dat het weer veilig is om reizigers te verwelkomen.

Maatregelen coronavirus
In onze werkplaats houden wij ons natuurlijk ook aan de landelijke adviezen en maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Waar mogelijk gaan de werkzaamheden door, met de nodige beperkingen en aanpassingen die bij de omstandigheden van deze tijd passen. Veiligheid en gezondheid staan bij ons zoals altijd voorop! Dit alles heeft natuurlijk gevolgen voor de vooruitgang van de werkzaamheden en in het bijzonder de revisie van de 52 532. Bepaalde plannen zijn voor nu noodgedwongen op een laag pitje gezet en zullen opgepakt worden zodra de situatie het weer toelaat.

Een kijkje achter de poort
Gelukkig is er in de eerste maanden van het jaar al veel werk verzet en doordat het nu rustiger is, heeft onze chef werkplaats wat meer tijd gehad om in de pen te klimmen en een nieuwe update te schrijven. Zo kunnen we iedereen, nu onze deuren voorlopig gesloten zijn, toch een kijkje achter de poort geven ????

Werkzaamheden aan de locomotief

Om te beginnen hebben we in de weken voordat de coronacrisis begon een enorme mijlpaal in de revisie bereikt – onze 52 532 staat inmiddels al op drie assen!
Natuurlijk is aan het plaatsen van de assen een hoop voorbereidend werk voorafgegaan. In onze vorige update schreven we al uitgebreid over het gieten en bewerken van de koppelaslagers eind 2019.

Schrapen van de lagers

De eerste weken van dit jaar zijn we druk bezig geweest met het verder bewerken van alle gegoten koppelaslagers. Na het bewerken van het witmetaal, hebben we nog smeergroeven en schuine kanten gefreesd aan de scheensponningen.

Hierna zijn de lagers op maat geschraapt. Ook weer zo’n precisiewerkje waar ruim de tijd voor genomen moest worden. Dit ging als volgt:

Van elk lager is vooraf steeds de juiste maat bepaald door de astap in te smeren met traceerlak (Pruisisch blauw) en het lager vervolgens op de as te zetten, heen-en-weer te bewegen en er daarna weer af te halen. Doordat de traceerlak niet opdroogt, laat het een blauwe afdruk achter op het witmetaal op de plaatsen waar het in contact komt met de astap. Zo konden we steeds precies het contactoppervlak op het lager zien.

Het is de bedoeling dat het contactvlak op het lager uiteindelijk een ovale vorm heeft, zodat het lijkt op een doorsnede van een ei. Het gedeelte dat buiten het gewenste contactvlak valt, wordt weggeschraapt totdat de juiste vorm overblijft. Zo hebben we de lagers van de eerste drie assen voorbereid.

Een geschraapt lager waarop de ovale afdruk met Pruisisch blauw te zien is. Foto: Jan Scholtes

Mangoldlagers

Daarnaast is er ook doorgewerkt aan de draaglagers en de steunlagers van de Mangoldlagers voor de drijfas. Deze zijn inmiddels ook gegoten en bewerkt. We zijn erg tevreden met het resultaat! Hieronder een kijkje in het proces:

De gegoten steunlagers van het Mangoldlager in de mal. Foto: Roderick Toxopeus
Het eerste Mangoldlager wordt uitgedraaid. Foto: Jan Scholtes
Het maken van de radius aan de kraag van het Mangoldlager Foto: Jan Scholtes
De radius is bijna klaar. Foto:Jan Scholtes
Het bewerkte Mangoldlager. Foto: Jan Scholtes
Het frezen van de scheensponningen van het Mangoldlager. Foto: Roderick Toxopeus
Beide Mangoldlagers zijn inmiddels klaar. Foto: Roderick Toxopeus

Gewijzigde plannen

Het was in eerste instantie de bedoeling om te wachten met terugplaatsen van de assen tot het werk aan de achterste vier assen afgerond zou zijn. Dit is echter anders gelopen dan gepland: door werkzaamheden aan de railbus is het terugplaatsen van de assen in een stroomversnelling geraakt.

De railbus heeft namelijk een tijdje op de aardwind gestaan voor een aswissel. Toen het werk aan de railbus klaar was, hadden wij inmiddels al drie assen van de 52 532 zover klaar dat ze terug onder het frame geplaatst konden worden.
Eind 2019 waren we al begonnen met het terugplaatsen van het remwerk, de veerevenaars en de veerhangers. Deze klus was inmiddels ook al zover klaar, dus eigenlijk hield niets ons tegen om deze assen al te plaatsen. Omdat de aardwind toch al open was, hebben we dus besloten hier dankbaar gebruik van te maken!

Een echte locomotief
Eerst werden van alle drie de assen de aspotten met de draagveer en het smeerkussen weer op hun plaats gemonteerd.

De aspotten worden op hun plaats getild. Foto: Roxanne Lenzen
De veerhangers worden gemonteerd. Foto: Roxanne Lenzen
De eerste as is klaar. Foto: Jan Scholtes

Vervolgens zijn op zaterdag 29 februari de eerste twee assen in het frame geplaatst en een week later volgde de derde as. Een mijlpaal waar we met zijn allen erg trots op zijn!

De 52 532 is gereed om verplaatst te worden richting de aardwind. Foto: Roxanne Lenzen
De eerste as wordt voorbereid op de plaatsing. Foto: Roxanne Lenzen
Het plan de campagne wordt besproken. Foto: Roxanne Lenzen
Daar gaat de eerste as richting de locomotief. Foto: Roxanne Lenzen
De as wordt met behulp van de aardwind op zijn plek getild. Foto: Roxanne Lenzen
De chef-werkplaats ziet erop toe dat alles goed verloopt. Foto: Roxanne Lenzen
Het indrukwekkende aanzicht vanuit de aardwind. Foto: Roxanne Lenzen
Nog twee keer dezelfde oefening en twee zaterdagen verder is dit het langverwachte resultaat: de loc staat op drie assen! Foto: Roxanne Lenzen

Na een lange periode van nauwkeurig meten, rekenen en reviseren zien we nu eindelijk resultaat van al onze inspanningen. En met de drie assen eronder begint onze 52 532 langzaam weer op een echte locomotief te lijken.

Tegenvallers

Het oorspronkelijke plan was om de loc eind april weer op al haar assen te hebben staan, maar dat was voordat de coronacrisis begon. Bovendien hebben we ontdekt dat een aantal cruciale onderdelen van het Krauss-Helmholtz Lenkgestell en de verbinding met de eerste koppelas totaal versleten zijn. Hierover zullen we meer vertellen in een volgende update.

Boerderijdeuren

Ook is er hard gewerkt om de deuren van het machnistenhuis te transformeren naar zogenaamde boerderijdeuren, zodat de bovenste helft apart opengeklapt kan worden (zo’n deur noemen we in het Limburgs een ‚gaar‘). Dit hadden we gezien bij de 52 6106 en onze stokers en machinisten vonden dit ook heel praktisch. De deuren zijn in twee helften verdeeld en slecht plaatwerk is vervangen. Daarna heeft onze houtbewerker de binnenzijde helemaal vernieuwd. Het resultaat mag er zeker zijn! Inmiddels zijn ook de nieuwe plaatdelen voor het machinistenhuis besteld, dus langzaam maar zeker vordert dat project ook steeds meer.

Onze houtbewerker werkt aan de boerderijdeuren. Foto: Roxanne Lenzen
Het resultaat in de primer. Foto: Roxanne Lenzen
De eerste boerderijdeur op zijn plaats. Foto: Roderick Toxopeus

Tenslotte is ook de constructie van de luchtkleppen inmiddels weer aan de asbak gemonteerd.

De constructie van de luchtkleppen zit ook weer op zijn plek. Foto: Roderick Toxopeus

Werkzaamheden aan de tender

Het werk aan de tender is natuurlijk ook gewoon doorgegaan. Na het positieve non-destructief scheurenonderzoek waar we in de vorige update over schreven, is het voorste draaistel van de tender gespoten. Het ziet er weer uit als nieuw!

Het draaistel van de tender wordt voorzien van zijn toplaag. Foto: Roxanne Lenzen
Het resultaat – als nieuw! Foto: Roxanne Lenzen

Daarnaast wordt ook hard gewerkt aan het spuiten van de binnenzijde en de bovenkant van de tenderbak.

De tenderbak wordt ook vakkundig van een toplaag voorzien. Foto: Roxanne Lenzen

Auf diese Nachricht antworten

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

*

*

*

Diese Website ist durch reCAPTCHA geschützt und es gelten die Datenschutzbestimmungen und Nutzungsbedingungen von Google