Miljoenenlijn wint Willem Wolff Prijs 2018
Revisie 52 532 mei 2016
Nu vrijwel alle grote onderdelen van de 52 532 zijn gedemonteerd, lijkt het alsof er weinig meer aan de machine gebeurt. Ondanks dat het stoomseizoen is begonnen, en onze E2 1040 weer minimaal twee keer per week over de Miljoenenlijn stoomt, wordt er nog steeds met man en macht gewerkt aan de revisie van de 532. We zijn nu vooral bezig aan het schoonmaken en opmeten van onderdelen, die de gemiddelde bezoeker niet direct zal herkennen (mocht het daarom te technisch worden en heb je vragen, aarzel dan niet te reageren onderaan deze blog).
Vorige maand zijn we geëindigd met het demonteren van de asbak. In mei is de bovenasbak losgesneden. Deze bleek dusdanig slecht te zijn dat hij vervangen moet worden. De oude asbak is losgesneden in dezelfde volgorde waarop de nieuwe asbak in de toekomst geplaatst dient te worden. Hiervoor hebben we de originele tekeningen gebruikt.
Alle remophangpunten van het frame zijn gereviseerd. Alle veerhangers en evenaars (onderdelen van de vering van de locomotief) hebben we verwijderd.
De onderplaat aan de voorkant van het frame, waar we in mei vele kilo’s roest van verwijderd hebben, is nu weggesneden.
Daarna zijn we vele dagen bezig geweest met “rammelwerk” op die plek en bij de cilinders, om alles goed schoon te krijgen. Ook zijn de cilinderkranen verwijderd. Dit zijn kleine kraantjes aan de onderzijde van het cilinderblok waardoor condenswater kan ontsnappen.
Ook aan de ketel van de 532 hebben we een en ander gedaan. Zo hebben we in kaart gebracht welke beweegbare steunbouten en wasluikzittingen vervangen dienen te worden. Voor de niet-stoommachinisten en -stokers onder ons: steunbouten zorgen voor de verbindingen in de ketel tussen de binnen- en buitenvuurkist. Zonder deze steunbouten zou de ketel uit elkaar klappen zodra hij op druk komt. De wasluiken zijn in de ketel aangebracht zodat de ketel van binnen schoongemaakt kan worden. Tevens hebben een bestelling geplaats voor een aantal nieuwe steunbouten en roosterstaven.
Tot slot hebben we de “hartlijn” van de ketel uitgezet. Dit is kort gezegd de middellijn. Van hieruit kunnen we, aan de hand van originele tekeningen, uitmeten waar straks alle onderdelen op de ketel geplaatst dienen te worden.
Wil je zelf komen kijken naar de voortgang van de revisie? Kom dan in het tweede weekend van juli naar de Stoomtreindagen bij ZLSM. We rijden deze dagen een intensieve dienstregeling met diverse stoomlocomotieven. Hoewel de 52 532 helaas nog niet kan rijden, neemt de machine toch een prominente plaats in tijdens het evenement. Kijk voor meer informatie op onze speciale website: Stoomtreindagen.