Restauratierijtuig Pullman naar het Spoorwegmuseum
Revisie 52 532 juni 2016
In juni zijn we weer een stukje dichterbij de eindstreep gekomen van deze revisie. Er is wederom veel tijd gestoken in het vele schoonmaakwerk van het frame en diverse onderdelen die aan het frame zaten. We hebben een aantal onderdelen gedemonteerd en de eerste onderdelen zijn zelfs alweer op de machine bevestigd. Zo is de asbakspoeier, die zorg draagt dat de as in de asbak nat blijft en niet opnieuw ontbrand, gedemonteerd. Alle oude roosterstaven zijn verwijderd.
In de foto hierboven is te zien dat een splitpen word doorgeslepen. Deze splitpen borgt een pen die er op zijn beurt weer voor zorgt dat de roosterstaven op hun plek blijven liggen. De roosterstaven in het kantelrooster zijn op deze foto reeds verwijderd.
Daarnaast hebben we ook nog een aantal componenten van het remsysteem zoals bijvoorbeeld de remkraan gedemonteerd. Veel van deze onderdelen zijn inmiddels ook alweer schoongemaakt en voorzien van een nieuw laagje verf.
In de laatste week van juni zijn de gloednieuwe roosterstaven gearriveerd.
En een deel van deze voorraad zit ook alweer in de locomotief.
Later deze maand hebben we de locatie bepaald waar de lichtgenerator en het apendageblok komen te zitten op de ketel. Voordat dit kon gebeuren moesten eerst de versleten tapeinden uit de flens op de ketel worden geboord, de gaten opgetapt worden en nieuwe tapeinden vervaardigd en ingedraaid worden. Zodat de stoomafsluiter die voor de generator zit kon worden geplaatst.
De lichtgenerator en het apendageblok worden teruggeplaatst naar waar ze oorspronkelijk bij de oorspronkelijke uitvoering (altbau)van deze lok hebben gezeten.
Al met al zijn we flink opgeschoten in juni. Tijdens de Stoomtreindagen afgelopen weekend hebben vele bezoekers de voorgang van de revisie van de 52 532 met eigen ogen kunnen aanschouwen. De vele complimenten die we mochten ontvangen motiveren ons nog meer om op volle kracht verder te gaan aan de revisie.