Bereikbaarheid zondag 9 juni 2024 i.v.m. Stoomvrijmarkt
Revisie 52 532 april en mei 2018
Al vele maanden maken we blogs waar visueel nauwelijks vooruitgang te zien is. Taaie klussen als uitlijnen bieden nu eenmaal weinig visueel resultaat. Deze keer kunnen we jullie een bijzondere blog aanbieden. Na maanden van demontage- en revisiewerkzaamheden hebben we nu een mijlpaal bereikt in de revisie van de 52 532. Nadat de ketelverankering gelast waren, en de visuele inspectie door Lloyd’s met goed gevolg was afgelegd, kon het grote zichtwerk beginnen: het stralen en verven van het frame.
Op dinsdag 24 april begon de firma Cuijpers met het opbouwen van de tent waarin de loc gestraald zou worden. Doordat de inspectie van Lloyd’s en de planning van de firma Cuijpers vlak achter elkaar lagen, was het nog een behoorlijke race tegen de klok om de ketel geheel straaldicht te krijgen. Doordat een aantal enthousiaste vrijwilligers een extra dagje wilde helpen is de klus toch nog op tijd geklaard. De 52’er werd vanaf haar vertrouwde plekje in de “nieuwe loods” boven het putspoor gereden, alwaar wij onze werkzaamheden konden aanvangen. Op de vrijgekomen ruimte werd tegelijkertijd de straaltent opgebouwd. Op maandag 30 april zou eigenlijk begonnen worden met het stralen, maar na het starten van de ventilatoren (die zorgen voor een onderdruk in de straaltent) bleek de constructie van de tent te instabiel. ‘s Middags werden daarom extra steigermaterialen aangeleverd om de stabiliteit te verbeteren. Op dinsdag kon er uiteindelijk toch worden begonnen met het echte straalwerk.
Na het stralen werd de gehele loc, behalve de buitenvuurkist, geconserveerd. Door de grijze kleur leek het even of onze 52’er een Kriegs-kleurstelling zou krijgen. Dat is niet het geval. Op de langsketel is daarna onder hoge temperatuur zinkverf gespoten. De platen van het frame zijn donker-zwartgrijs gemaakt. Alle platen hoger dan het frame worden zwart. De foto’s spreken boekdelen.
Overige werkzaamheden
Vóór het straalwerk werden alle flenzen van de appendages afgedicht, alle wasluiken gemonteerd en een houten plaat werd met de domring op de dom geplaatst. De schoorsteen is op zijn oude plek teruggekeerd. Net als de rookkastdeur, die nog even tussen de bedrijven door is aangepast naar AltBau-voorbeeld. Verder hebben we nog diverse delen afgedicht die niet mogen worden gestraald.
De voetplaatondersteuning die zich onder de verbrandingskamer bevindt werd weer teruggeplaatst. Hierna kwam een lastige en hopelijk laatste grote snijklus aan de lok. De oude steun waar vroeger bij de Reko-locomotieven de voedingspomp op zat werd verwijderd. De nieuwe platen voor de ondersteuning van de voetplaat werden helaas te laat afgeleverd en konden niet meer worden gemonteerd voordat het straalwerk begon. Boven op het frame zijn ook alle hoeklijnen verwijderd waar vroeger de randapparatuur op zat van de voedingspomp.
Aspotten
Veel tijd gaat zitten in het voorfrezen en pasmaken van de scheensponningsplaten voor in de aspotten. De ruggen waartussen deze platen bevestigd moeten worden zitten bijna allemaal op de afkeurmaat. De bronzen platen die geleverd zijn door EWK kunnen enkel bewerkt worden in de breedte tussen de Urmass en de Werkgrens Mass. Hierdoor moesten we van diverse aspotten de ruggen oplassen en daarna weer op maat frezen. Dit kost behoorlijk wat tijd.
Tot slot werden onder de grote Collet-radiaalboormachine de conussen opgezuiverd, waar de oververhitter-elementen met hun dubbele conus in gemonteerd moeten worden.
Meten is weten
Bij het meten van de assen liepen we helaas tegen een probleem op. De onrondheid van een aantal tappen, waar de hoofdlagering op zit, zijn ver afkeur. Verder zijn een aantal binnenringen gescheurd, waar de kraag van het lager tegen aandrukt. Van de drijfas zijn ook de tappen van de koppel- en drijfstang niet meer goed. Bij de loopas (dat kleine wieltje vooraan) ontdekten we een scheur in een van de wielbanden. Nadat alle assen gemeten zijn kunnen we pas bepalen welke assen weggestuurd moeten worden voor reparatie.
De komende weken wordt de tent weer afgebroken en zal onze 52 532 in haar nieuwe glorie volop te bewonderen zijn. Daarna is er echter nog ontzettend veel te doen. Zin om ons te komen helpen? Loop, geheel vrijblijvend, eens onze werkplaats binnen en vraag naar de vele mogelijkheden. Of mail naar info@miljoenenlijn.nl. Alle hulp is welkom, ook als je geen technische achtergrond hebt!