52-update-33
Revisie 52 532 november 2018 t/m mei 2019
Tekst: Roderick Toxopeus en Roxanne Lenzen
Er is alweer enige tijd verstreken sinds de vorige blog in oktober; maar er is ook een hoop gebeurd. Als gevolg van de ontsporing van onze stoomloc E2 1040 in december zijn we in het begin van dit jaar helaas kostbare tijd verloren. Maar nu de 1040 weer rijdt, gaat het grootste deel van onze tijd en aandacht naar de 52 532. Hieronder een update van het werk dat de afgelopen maanden is verzet.
Werkzaamheden aan de locomotief
Om te beginnen is het voorste deel van de treinleiding geheel vervangen. Deze loopt van de rookkastdrager tot aan de bufferbalk aan de voorzijde van de locomotief. Daarnaast is het laatste stuk van de stoomverwarmingsleiding aan de voorzijde opnieuw gemaakt.
Ook de olieterugslagkleppen waren aan een revisie toe. Dit leek een hele leuke klus, maar bleek uiteindelijk een regelrechte nachtmerrie. Voor deze revisie hebben we twee testopstellingen gebouwd volgens de DV946-norm (de revisienorm voor Duitse stoomlocomotieven). De eerste opstelling diende om te controleren of de terugslagklep die in verbinding staat met het stoomdrukgedeelte op de juiste manier werkte. Met behulp van de tweede opstelling werd de openings- en sluitdruk van de olievernevelaar beproefd. Uit de twee testopstellingen kwam tot onze grote teleurstelling naar voren dat de staat van de terugslagkleppen op zijn zachts gezegd bedroevend was…Desondanks zijn we vol enthousiasme begonnen met het reviseren en inslijpen van de kleppen. Maar als er na twee uur inslijpen nog steeds geen verbetering te zien is en de staat van de klep nog niet eens een beetje in de buurt ligt van de revisienorm, dan is er een hoop zelfbeheersing nodig om het ding niet uit het raam te gooien (uiteraard is dit niet gebeurd…)
Tot nu toe hebben we de helft van het aantal kleppen in orde weten te krijgen, maar is er nu even een pauze ingelast omdat de vrijwilligers er op den duur ook genoeg van kregen.
Een aantal klussen is gelukkig wel al helemaal geklaard. Om te beginnen het voorfrezen en monteren van de scheenplaten voor de aspotten van de drijfas. Daarnaast zijn de balken en de trekstangen van het remwerk voorzien van nieuwe bussen. Ook hebben we cabine in de werkplaats gezet om te bekijken welke delen ervan nog bruikbaar zijn en welke we zullen moeten vervangen. Bovendien zijn de omloopventielen gedemonteerd en gereviseerd. Helaas hebben we vastgesteld dat bij één omloopventiel de dikte van de klepdeksel nog maar 10mm was, deze was dus al verder afgedraaid dan de werkgrensmaat. We vragen ons af hoe deze klep nog heeft kunnen werken. Aangezien reviseren niet meer mogelijk is, zullen we voor deze klep op zoek moeten gaan naar een vervangend exemplaar.
Werkzaamheden aan de tender
Eind december is het plaatmateriaal voor de nieuwe kolenbak binnengekomen. In de tweede week van januari zijn we begonnen met de opbouw. Gelukkig hadden we hier een mooie meevaller; het in elkaar zetten en hechten van de bak ging ontzettend snel.
Met het inhijsen van de bak moesten we wel nog een weekje wachten, want omdat de kolenbak zo snel klaar was, waren we nog niet in de gelegenheid geweest om de binnenkant van de waterbak van coating te voorzien.
Op het moment van schrijven is de tenderbak bijna klaar. Voordat het laatste schot erin gehesen werd, hebben we nog een lelijke deuk uit de waterbak geperst.
Verder is de veer die tussen de loc en de tender zit gedemonteerd zodat hij geïnspecteerd kan worden. De kast waar de veer inzit, is schoongerammeld en voorzien van coating. Ook de hefboomarm van de handrem is gedemonteerd; deze kregen we namelijk niet goed gangbaar. Tot slot is de gehele bediening van de tenderwellen onderhanden genomen waarbij diverse delen zijn vernieuwd.