Freiwillige kommen zu Wort

Marc & Juul, conducteurs

Jong geleerd, jong gedaan

Marc Sanders en Juul Stikkelbroek zijn beiden vrijwilligers bij de Miljoenenlijn. Marc is 27, treinmachinist bij NS van beroep en bekleedt een hele rits functies bij de Miljoenenlijn, waaronder opleider. Juul is 24, werkt bij een poppodium en is pas geslaagd voor zijn opleiding tot hoofdconducteur bij de Miljoenenlijn, onder toeziend oog van Marc. Leraar en leerling kijken samen terug op hun loopbaan bij de Miljoenenlijn.

De opa’s en de oma’s van Marc en Juul stonden aan de wieg van hun liefde voor treinen. Marc: “Als klein jochie namen opa en oma me mee naar de Miljoenenlijn. Ik kreeg een jaarkaart cadeau. Op een dag sprak een conducteur me aan of het me leuk leek om vrijwilliger te worden. De volgende dag ben ik begonnen!” Juul kan zich het evenement ‘Een dagje uit met Thomas’ uit zijn jeugd nog levendig herinneren. “Mijn opa werkte al in het openbaar vervoer, maar nam me ook graag mee naar de Miljoenenlijn. Tijdens een van die bezoekjes heb ik me ook aangemeld als vrijwilliger. Jaren later ben ik er nog steeds. Wat treinen betreft inmiddels heel wat wijzer.”

Treingekken

De verhalen van Marc en Juul hebben veel met elkaar gemeen, maar Marc heeft van zijn hobby ook zijn beroep gemaakt. Doordeweeks is hij machinist bij de NS, daarom wil hij bij de Miljoenenlijn bewust andere dingen doen. Die zijn er genoeg. Eén van die activiteiten is het opleiden van collega-vrijwilligers. Zo kreeg hij Juul onder zijn hoede. Juul was net als Marc al jong treingek, maar Juul koos Facility Management als opleiding. Hij werkte een tijd lang op het kantoor van de Miljoenenlijn, maar zijn hart lag ‘op de trein’. Jarenlang was hij al conducteur, maar sinds kort draagt hij de pet van hoofdconducteur.

“Vanaf mijn veertiende ben ik bij de Miljoenenlijn en vanaf mijn zestiende ben ik conducteur, net als Marc”, vertelt Juul. “Ik vind de  functie van conducteur echt superleuk. Het is vrij zorgeloos vergeleken met de functie van hoofdconducteur. Vanaf 2017 heb ik toch stappen gezet om hoofdconducteur te worden. Hoofdconducteur is – samen met machinist en treindienstleider – een van de drie veiligheidsfuncties bij de Miljoenenlijn. Je bent eindverantwoordelijk voor de veiligheid tijdens de rit en daar komt heel wat bij kijken. Ik denk dat veel bezoekers zich niet realiseren hoe serieus we hier bezig zijn met techniek en veiligheid.”

Juul had al jarenlang meegekeken over de schouders van de hoofdconducteurs en onder begeleiding van Marc zijn examen voor hoofdconducteur gedaan. Als de vraag komt wat het belangrijkste is om te weten of te kunnen als hoofdconducteur kijken Juul en Marc elkaar lachend aan: “Koffie drinken! Niet omdat een hoofdconducteur niets doet, maar zodra de trein rijdt, heeft de hoofdconducteur het meeste werk erop zitten. Dan is er tijd voor een kopje koffie in het buffetrijtuig.” Overzicht houden, stressbestendig zijn, je collega’s kunnen aansturen en omgaan met bange of geïrriteerde reizigers hoort er allemaal bij. Niet iedereen is geschikt, maar Marc doet al een voorselectie en de ambitie moet er natuurlijk ook zijn.

Ambities

Als je eenmaal vrijwilliger bent bij de Miljoenenlijn, lijken die ambities vanzelf te komen. Marc kwam als junior gastheer, werd conducteur, daarna rangeerder-begeleider en seinhuiswachter. Nu is hij werkgroepleider dienstregeling, hoofdconducteur en dus opleider. Zijn beroepservaring bij de NS komt natuurlijk ook erg goed van pas. “Je kunt allerlei richtingen op bij de Miljoenenlijn. Als ik meer tijd had, zou ik nog wel treindienstleider willen worden.” Juul wil eerst wat uurtjes maken in zijn nieuwe functie als hoofdconducteur. “Onze treinen kunnen niet rijden zonder hoofdconducteur, dus ze zijn dringend nodig. Misschien dat ik ooit nog eens op de Railbus zou willen rijden, maar dat is iets voor de toekomst.”

Wil je ook vrijwilliger worden bij de Miljoenenlijn? Meld je dan aan via volontair@miljoenenlijn.nl en bekijk de vacatures hier.

Een reactie plaatsen op dit bericht is helaas niet mogelijk.