Werk in uitvoering-2
Inmiddels zijn aannemers alweer twee weken langs het ZLSM-traject aan het werk. De locaties waar ze momenteel bezig zijn nog even op een rijtje:
- Schin op Geul: vernieuwing van het noordelijke perronspoor en het wissel 403 richting ProRailspoor.
- Wijlre: tussen het station en het proefvak uit 2008 een grootschalige spoorvernieuwing (inclusief overweg Elkenraderweg).
- Simpelveld: renovatie van de brug over de Schiffelderstraat.
Onderstaand een update van de werkzaamheden in de afgelopen week.
Schin op Geul
Wat velen niet weten is dat de beide perronsporen te Schin op Geul voor Nederland unieke mierenkolonies bevatten.Door een aantal heren, verbonden aan EIS Kenniscentrum Insecten (Jinze Noordijk, André J. van Loon & Michiel Hemminga) zijn bij inventarisaties langs de spoorlijn in de afgelopen jaren veel bijzondere en vooral ook zeldzame insecten gevonden. In een aantal spoorbielzen bevinden zich de enige bekende nesten van de zwarte reuzenmier (Camponotus vagus) in Nederland. De ZLSM en de Provincie Limburg hebben EIS Kenniscentrum Insecten in het voorjaar van 2014 daarom verzocht om de bielzen waarin de nesten zich bevinden aan te geven en een werkprotocol voor de verplaatsing van een mierennest op te stellen. Het voornemen was om in 2014 de spoorbielzen in het noordelijke perronspoor te vernieuwen. Zonder goed werkprotocol zou dit leiden tot vernietiging van één van beide mierenkoloniën. Doel van het werkprotocol is de bielzen te verplaatsen naar een andere plek op het station, in een poging de zwarte reuzenmier te behouden voor ons land. Maandag 3 november 2014 was het zover. Tegen het einde van de middag is door de spooraannemer Strukton, onder toeziend oog van Feodor, de mierenkolonie in het noordelijke perronspoor verplaatst naar de nieuwe permanente verblijfplaats in de noordelijke spoorberm aan de rand van het perron. De overige spoorbielzen zijn vervolgens vervangen door nieuwe houten spoorbielzen. Dit vanwege het feit dat in verband met het te behouden historische beeld, besloten is bij perrons geen beton, maar hout te gebruiken. Het wissel bij de verbinding met ProRail spoor is gedemonteerd, waarna ook dat weer ingebouwd is met nieuwe houten spoorbielzen.
Wijlre
Te Wijlre is de aannemer in week 45 begonnen met het losschroeven van de spoorstaafbevestigingen. Ook zijn er stapels betonnen en houten dwarsliggers aangevoerd. Voor een deel zijn de oude houten dwarsliggers uit het ballastbed gehaald en langs de Seinhuisweg op een grote hoop gestapeld. Op maandag 10 november is men, na het arriveren van een eerste trein met 50 platte wagens, begonnen met het uitgraven van het cunet voor de nieuw aan te brengen ballast. Het rijden van de werktreinen in het werkvak gebeurt met een ZLSM-locomotief. Het uitgraven van het ballastbed gebeurt omdat in 1998 het bestaande ballastbed over een lengte van honderden meters is overspoeld met leem als gevolg van erosie op de noordelijk gelegen velden. Deze problematiek is inmiddels door DLG en het Waterschap aangepakt.
Simpelveld
In Simpelveld zijn de landhoofden van het viaduct over de Schiffelderstraat schoongespoten. Vervolgens is het betonrot dat plaatselijk aanwezig was gerepareerd. Nadat het nieuwe beton ter plaatse van het betonrot is aangedroogd zijn beide landhoofden voorzien van een nieuwe coating, zodat het beton er weer de nodige jaren tegen kan. Over coatings gesproken: dinsdag 11 november kwam het bericht van de aannemer dat de brug zelf helemaal was gestraald. Na de inspectie op donderdag 13 november is begonnen met enkele kleinere reparatiewerkzaamheden om vervolgens over te gaan op het aanbrengen van de nieuwe verflagen. In totaal komen er drie coatings waarmee de brug zeker weer 15 jaar mee kan gaan.