Restauratierijtuig Pullman naar het Spoorwegmuseum
Bordessein: Blog 1 – november 2019
Tekst: Dave Habraken
Anderhalve maand na het lanceren van de fundraising is het hoog tijd voor een eerste stand van zaken rond het project bordessein.
Eerst en vooral willen we de gulle sponsors bedanken die al een bijdrage hebben geleverd. Ondertussen hebben we net geen 10% van het beoogde bedrag bij elkaar, zoals je kan zien op de “thermometer” onderaan deze pagina. Uiteraard blijven al je bijdragen meer dan welkom, want er is nog een hele weg te gaan.
De voorbije maand is er achter de schermen al heel veel gebeurd. Leuk daarbij is om vast te stellen dat er wordt samengewerkt over de werkgroepen binnen de Miljoenenlijn heen. Zo werd er door een vrijwilliger vanuit de werkgroep tractie hard gewerkt om de technische tekeningen in orde te krijgen. De werkplaatsverantwoordelijke hielp ondertussen mee met het aanvragen van offertes en daaropvolgend het plaatsen van de eerste bestelling. Vanuit de werkgroep financiën communiceert men jullie erg gewaardeerde bijdragen en vanuit de werkgroep marketing wordt er mee nagedacht om een en ander zinvol onder de aandacht te brengen.
Natuurlijk hebben we ook met de werkgroep seinwezen/infra niet stilgezeten! Zo hebben we het proces begeleid van het afwerken van de plannen tot het bestellen van materiaal. Hierbij diende een afweging te worden gemaakt tussen welke materialen we in Nederland zouden aankopen en welke materialen in België zouden worden aangeschaft. Na de nodige afwegingen hebben we voor de oplossing gekozen die de minste poespas opleverde. De grote onderdelen werden daarom door een Belgische leverancier rechtstreeks aan de school geleverd en de kleinere onderdelen werden aan een financieel interessant tarief op maat gesneden in Nederland besteld, waarna ze gewoon per auto naar België werden vervoerd door de schrijver van deze blog. Dit alles gebeurde in nauw overleg met de praktijkleraar binnen de Don Bosco-school, waardoor binnenkort aan de praktische realisatie begonnen kan worden.
Naast al dat “saaie” bureauwerk werden ook in Simpelveld de handen al uit de mouwen gestoken. Met de werkgroep seinwezen/infra werken we vaak buiten, maar tijdens de winter durft het al eens hard te regenen (of wie weet sneeuwen?). Dan is het wel handig dat we ook in de werkplaats aan de slag kunnen. Om die reden werden de kleine seinpaaltjes (voor bovenop het bordes) en enkele seinarmen vanuit de opslag naar de werkplaats getransporteerd. Bij de seinarmen weten we alleszins al wat doen: bij één exemplaar stelden we erg grote roestvorming vast, waardoor minstens een deel van de seinarm vervangen moet worden door nieuw plaatstaal. Twee andere seinarmen zijn van het iets oudere type ’32, waardoor ze een extra gat in de seinarm hebben. Bij de door ons gekozen variant is dat gat niet nodig, dus ook daar zal laswerk bij komen te kijken. In totaal hebben we 4 seinarmen met een zwaluwstaart en zullen we hier, zoals zo vaak, 2 bruikbare exemplaren uit recupereren.
De komende weken zal er worden aangevat met de realisatie van het bordes zelf. Zodra dat zichtbaar wordt, zullen we uiteraard een nieuwe blog met begeleidende foto’s plaatsen.
De goede lezer van deze blog ziet dat we al uitgaven hebben gedaan voor meer dan 320 Euro. Dit was immers de enige manier om het project ook effectief uit de startblokken te krijgen. Dit alles is uiteraard gebeurd in nauw overleg met de verantwoordelijken binnen de Miljoenenlijn en onder voorwaarde dat we inspanningen blijven leveren om via de fundraising het streefbedrag binnen te halen. Jouw bijdragen blijven dus méér dan welkom. Bedankt alvast om dit op zijn minst te overwegen!
Meer weten?
Wil je meer weten over het project ‚Bordessein‘? Lees dan alles op de speciale informatiepagina: