Werk in uitvoering
Revisie 52 532 Augustus 2016
Tekst en foto’s: Roderick Toxopeus
Vanwege de vele rijdagen in het hoogseizoen én de voorbereidingen van ons succesvolle “Een dagje uit met Thomas”-evenement, is deze blog van augustus iets later dan gepland. Het werk aan de 52 532 heeft zeker niet stilgelegen. De afgelopen maanden hebben we weer flinke vorderingen gemaakt.
Het was een enorme klus, maar het rammelwerk (ontroesten) aan het cilinderblok is eindelijk voltooid. Heel wat kruiwagens roest zijn afgevoerd. Vervolgens is een begin gemaakt aan het verwijderen van slechte tapeinden op het cilinderblok. Hiervoor hebben we speciale draadtappen gekocht naar de Duitse locomotievennorm W30- en W24 X 10 gangen per inch Whitworth schroefdraad. De nieuwe draadeinden worden momenteel gedraaid in onze werkplaats.
Nadat alle veerhangers waren gereviseerd zijn we begonnen met het reviseren van de veerophangpunten van het frame. Ovale gaten worden uitgekotterd en van nieuwe bussen voorzien die met een perspassing in de houders worden geperst.
In de scheenplaten van de drijfas hebben we de scheuren uitgeslepen en daarna weer gelast. Op bovenstaande foto is de contrastvloeistof zichtbaar waarmee is onderzocht of er nog meer scheuren in de scheenplaten zaten. Op onderstaande foto’s is het demontagewerk zichtbaar van de drijfaslagers, de zogenaamde Mangold-hoofdlagers.
Verder zijn we begonnen met het lossnijden van de beweegbare steunbouten. De lummelbout, oftewel het centrale draaipunt van het Krauss-Helmholtz-Gestell (de verbinding tussen de voorloopas en de koppelas) is zo goed als mogelijk weer rond geslepen. Momenteel wordt een nieuwe overzetbus gedraaid en als die klaar wordt deze met een krimppassing over de oorspronkelijke pen gezet. Bij een krimppassing wordt niet de bus over de oude pen geperst maar juist door hem te verwarmen zet de bus uit. Vervolgens wordt hij over de oude pen geschoven en als de boel afkoelt zit het muurvast.
Van het Krauss-Helmholtz-Gestell werden de terugstelveren en de lagerbus van het draaipunt gedemonteerd. Na controle van deze onderdelen moeten de bladveren van de terugstelveren vervangen worden. De lagerbus en één geleidingsplaat van deze lagerbus moet ook worden vernieuwd.
Voor het bewerken van de aspotten en aslagers waren we al langer op zoek naar een nieuwe freesbank. Na lang zoeken hebben we uiteindelijk een machine gevonden die het werk van het uitkotter van de aslagers aankan. Voor het bewerken van de aslagers hadden we een freesbank nodig met een Z-verplaatsing van meer dan 750 mm. De komende weken zullen twee freesbanken die versleten of niet meer bruikbaar zijn uit de werkplaats gehaald worden en daarvoor in de plaats komt één grote machine die het werk aankan van deze twee oude machines. De eerste grote uitdaging voor de nieuwe freesbank zal het weer haaks frezen van de scheenporten van de rechter drijfas worden. Deze plaat wordt momenteel uit het frame gedemonteerd.
Inmiddels zijn we ook begonnen aan het echte ketelwerk. In de (reko) ketel van de 52 532 worden 150 beweegbare steunbouten vervangen. Vooraf zijn alle beweegbare steunbout kapjes afgeklopt, de kapjes waar een deuk in is geslagen worden vervangen.
In de vuurkist wordt de bout- en lasnaad tot aan de ketelplaat weggesneden en daarna vlak geslepen totdat we contouren van de steunbout zien. Hierna worden ze er pneumatisch uitgeslagen.
Volgende maand meer over onder andere het ketelwerk, het loshalen van de zuigerstangen en onze nieuwe freesbank.
Een reactie plaatsen op dit bericht is helaas niet mogelijk.