Hippel vervangt Stoomtrein op 4 oktober 2017
Revisie 52 532 februari en maart 2017
De afgelopen twee maanden heeft het werk aan de 52 532 bepaald niet stil gelegen. Om het slijp- en laswerk aan de ketel ter vergemakkelijken hebben we de cabine gedemonteerd. Dit was nog niet zo’n eenvoudige klus. Het nieuwe gedeelte van de werkplaats, waar de 52 staat, was net hoog genoeg om de cabine op te tillen met behulp van de Fuchs-kraan.
Nu de cabine buiten de werkplaats stond konden we goed de conditie bepalen. Aanvankelijk was het plan om slechts enkele slechte platen te vervangen maar er moet toch meer aan gebeuren. We denken erover om de gehele cabine te vervangen, dit kost waarschijnlijk minder tijd dan revisie. De cabine wordt momenteel op tekening gezet. Vervolgens worden alle plaatdelen gebogen, uitgesneden en geboord, waarna we het alleen nog maar als een grote Meccano doos het in elkaar hoeven te zetten. De veranderingen naar Altbau-uitvoering zijn hier uiteraard in verwerkt.
De nieuwe plaatdelen die tussen de cilinders moeten komen, ter hoogte van de lummelbout, zijn geleverd. Tevens is ook de nieuwe ketelstomp waar de ketel klepkasten op worden gemonteerd naar Altbau-voorbeeld binnen. Vier pallets met veren, aspotten en remwerkonderdelen zijn naar de firma Thermo Clean gestuurd voor het chemisch of thermisch reinigen. Een groot plaatdeel is uit de rookkast gesneden zodat de verzamelkast eruit kan voor reparatie en revisie.
In de laatste week van maart hebben we een grote slag vooruit gemaakt. Twee fotolassers, die ervaring hebben met dit soort ketels, hebben vijf dagen gewerkt aan de ketel. De eerste dag werd een stuk uit de langsketel gesneden waar de nieuwe ketelstomp voor de ketelklepkasten van voedingsleidingen moet komen.
De oude ketelstompen van de ketelklepkasten boven op de ketel werden er uit gesneden. Hierna begon een dag met veel slijpwerk om alle plaatsen waar gelast gaat worden voor te berijden voor het magnetisch scheur onderzoek. Hoe werkt dit magnetisch onderzoek? Aan de buitenzijde van de ketel werden alle delen die onderzocht moesten worden ingespoten met witte verf.
Hierna werd op elke plek een elektromagneet gezet en als het te onderzoeken deel gemagnetiseerd werd, werd met een magnetische gekleurde vloeistof het oppervlak ingespoten. Een scheur verstoort het magnetisch veld en wordt zichtbaar. Gelukkig werden er geen scheuren gevonden waarna het laswerk kon beginnen. In de vuurkist werd niet gemagneet, maar met behulp van UV licht en een contrastvloeistof werden de plaatdelen waar gelast moest worden onderzocht.
Gedurende de week werden 15 kleine en 2 grote wasluikzittingen erin gelast. Verder werd nog de nieuwe ketelstomp erin gelast en twee oude ketelstompen weer dichtgemaakt.
Ook het materiaal voor de hemelankers is binnengekomen. Dit materiaal moet op lengte worden gezaagd en aan de uiteinden worden ingeboord. Verder werd door onze Duitse ploeg het KH Gestell verder afgeschilderd en werden de aspotten in de primer en aflak gezet.