Arriva-trein ‘Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij’ onthuld
Revisie 52 532 juni t/m augustus 2018
Foto’s: Roderick Toxopeus | Tekst: Roderick Toxopeus en Camiel Willems
En voor je het weet is het al eind augustus. De hoogste tijd voor een nieuwe blog:
Alweer drie maanden geleden is stoomlocomotief 52 532 gestraald en gecoat. Het resultaat mag er zijn, wij als ZLSM-ers mogen er trots op zijn dat we dit gedaan hebben. Nadat straalfirma Cuijpers klaar was met haar werkzaamheden werd de locomotief verplaatst naar het putspoor in het oude gedeelte van de werkplaats. Hier werden grote en zware delen gemonteerd met de takels die daar aanwezig zijn. De hoofdreservoirs, de wentelas en het pendelstuk van de ganghandelstang werden weer teruggeplaatst.
De nieuwe omloopplaat-ondersteuningen werden geboord en daarna aan de oude pompendrager gelast naar voorbeeld van “zusje” 52 6106. Verder zijn de smeerpotjes voor de scheen- en veerevenaarsmering weer teruggeplaatst. De beide hefboomrem-assen zijn weer gemonteerd, hierbij werden nog enkele slechte bussen vervangen. De trekhaken van lok en tender hebben we gedemonteerd. Bij inspectie bleek dat de voluutveren gebroken zijn of op afkeurmaat zitten. Bij de tender bleek dat de geleiding van de trekhaakstang totaal versleten was, deze moet nog vernieuwd worden. De remcilinders zijn gedemonteerd voor inspectie, hier moeten ook nieuwe delen voor besteld worden. De bladveren zijn weer terug, deze zijn gereviseerd door de firma Feder Rutter.
De assen zijn nu allemaal gemeten en vijf assen moeten bewerkt worden. Deze bewerking houdt in dat er zeven drijf- en koppelstangtappen moeten worden uitgeperst en daarna weer zuiver rond gedraaid. Als dat is gebeurd kunnen ze weer worden teruggezet in de wielen. Verder moeten zes as-tappen, waar de hoofdaslagers opzitten, afgedraaid worden; zij bevinden zich op afkeurmaat. De drukring, waar de kraag van de aslagers tegenaan loopt, dient bij diverse assen bewerkt of vernieuwd worden omdat hij gescheurd is. Momenteel loopt de offerte-aanvraag bij Malowa. We hebben besloten om alle assen naar Malowa te sturen om de wielprofielen spaarzaam af te draaien.
Er is veel tijd gaan zitten in het op tekening zetten van de cabinevloer en de frameplaten die tussen de bufferbalk en rookkastdrager zitten. Inmiddels zijn deze plaatdelen extern op maat gesneden. Bij het frame van de cabinevloer vervingen we diverse hoeklijnen. Verder bleek dat het frame waarop de cabinevloer op gemonteerd moet worden schots en scheef was. Dit is inmiddels hersteld. De nieuwe vloerplaten zijn geplaatst waarna de bevestigingsgaten konden worden gemarkeerd en geboord. Bij de frameplaten die tussen de bufferbalk en rookkastdrager zitten hebben we verder nog diverse hoeklijnen vervangen omdat ze te ver waren weggeteerd.
Na het stralen vervingen we nog diverse plaatdelen die ook teveel weggeteerd waren en enkele scheuren zijn gelast. Een grote klus was het vervangen van het onderste gedeelte van de rookkastdrager aan de voorzijde. De verschuifbare ketelopleggingen zijn één voor één gedemonteerd en schoongemaakt.
Bij de aspotten van de achterste twee koppelassen zijn de ruggen, waartussen de scheensponningplaat komt, opgelast en weer op Urmass gefreesd. Ook de scheensponningsplaten zelf hebben we voorbewerkt.
De ketelbeplating van het ketelfront is uit de magazijnwagen gehaald. Het was een behoorlijk grote puzzel waar alle delen moeten komen. Deze platen worden nu gerammeld en daarna geconserveerd. Slechte delen worden vervangen. De beplating van het ketelfront kan pas gemonteerd worden na de sterktepersing van de ketel.
Voor het terugplaatsen van de elektriciteitsleidingen en de drijfwerkverlichting hebben onze medewerkers de ontbrekende fitmaterialen in eigen beheer gedraaid. Deze onderdelen bleken namelijk niet meer in de handel verkrijgbaar. De drijfwerkverlichting was helaas niet meer aanwezig toen de 52 532 op het laatst werd ingezet als ‘heizlok’. Het terugplaatsen van deze verlichting is een grote wens van ZLSM: het maakt het totaalplaatje van een stoomlocomotief toch af. Er waren geen tekeningen voorhanden met de wijze waarop deze verlichting gemonteerd wordt. Daarom zijn twee vrijwilligers op pad gestuurd om deze details te fotograferen bij enkele rijvaardige 52-ers. Aan de hand van deze foto’s en van enkele originele afbeeldingen die ons archief zitten, kon bepaald worden hoe het leidingwerk voor de drijfwerkverlichting aangelegd moest worden.
Voor het vernieuwen van stoomverwarmingsleiding werd van de oude flenzen de pijp verwijderd en daarna het pakkingsvlak schoongedraaid. Deze leidingen worden met een zogenaamde lensringafdichting verbonden. De oude lensringen werden op de CNC bank schoongedraaid. Het zal nog een behoorlijke uitdaging worden om de stoomverwarmingsleiding naar de voorzijde van de locomotief te maken. Aangezien we de locomotief zoveel mogelijk in altbau-uitvoering willen terugbouwen dient deze leiding weer in het frame komen te liggen. Van de oude DR-stoomverwarmingsplugkranen, die aan de bufferbalk worden gemonteerd, hebben we afscheid genomen. De 52 532 zal uitgerust worden met de DB-stoomverwarmingskranen. Deze zijn inmiddels gereviseerd.