Loc Laura-07
- Manufacturer
- Klockner-Humboldt Deutz, Koln
- Type
- KS 55B
- Manufacturer's number
- 55895
- Year of construction
- 1954
- Weight
- 14 ton
- Length
- 5,73 m
- Axle layout
- B
- Max. speed
- 14,5 km/u
- Original owner
- Ohler Eisenwerk, Laura Metaal Holding
- Ready for travel
- Ja
Historie
KHD bouwde voor de Tweede Wereldoorlog voornamelijk smalspoor Diesellocomotieven. Nadat KHD de locomotiefproductie na de Tweede Wereldoorlog hervatte, bouwde men pas vanaf 1953 normaalspoor Diesellocomotieven. De locomotieven van de eerste generatie waren allen machines met koppelstangen. De ‘Ohler’-locomotief behoort dan ook tot de eerste generatie gestandaardiseerde loktypen die door KHD vanaf 1953 werden gebouwd. De type-aanduiding voor deze locomotief was KS 55 B en werd in grote aantallen gebouwd.
De donkergroen gekleurde locomotief bezit een 4-cilinder 50 pk luchtgekoelde viertakt dieselmotor van KHD type A4L 514.
Aan de motor is een mechanische versnellingsbak gekoppeld met vier versnellingen.
De maximale snelheid in de eerste versnelling is 3,4 km/h, in de tweede versnelling 5,4 km/h, in de derde versnelling 8,9 km/h en in de vierde versnelling 14,5 km/h.
Via een tandwieloverbrenging wordt vervolgens het achterste wielpaar aangedreven en via koppelstangen het voorste wielpaar.
Na de keuring bij KHD volgde de aankoop van de machine door het Ohler Eisenwerk, waarna deze het nummer 1 kreeg toebedeeld. Toen er in 1979 een extra Diesellocomotief werd aangeschaft werd Lok 1 gedegradeerd tot reserve exemplaar.
Van 1 januari 1976 tot 23 juli 1979 was Lok 1 buiten dienst wegens diverse technische problemen. Daarna werd de motor van Lok 2 ingebouwd in Lok 1, maar vanaf 3 augustus 1979 werd de machine wederom uit de dienst genomen. De lok werd tenslotte in 1987 verkocht aan Laura Metaal Holding.
De machine droeg bij Laura Metaal Holding geen nummer, maar bezat nog steeds de stalen fabrieksnummerplaten van de vorige eigenaar: ‘Nr. 1, Auf Bundesbahn nicht zugelassen’.
Wel werd de locomotief in de boeken opgevoerd onder het machine nummer 61106. Het rangeerwerk bij Laura Metaal Holding werd steeds minder en tenslotte werd de machine overbodig. Het lokje werd in 1999 voor het laatst gebruikt.
Doelloos stond de machine al die tijd op een zijspoor van het fabrieksterrein samen met een platte twee- assige wagen (het laatste overblijfsel van het goederenwagenpark van de voormalige mijn ‘Julia’) en uiteindelijk wilde Laura Metaal Holding van het lokje af.
Bij de Miljoenenlijn
Het hoofd van de technische dienst Laura Metaal Holding, wilde dat de locomotief werd bewaard voor het nageslacht en heeft uiteindelijk de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij benaderd om de machine op te komen halen.
Op 10 januari 2018 is de loc in bruikleen gegeven aan Stichting Koempels van de Domaniale (Schacht Nulland).