Leny & Sophie, dames in de winkel en aan het loket
Treinen hebben mij al zolang ik mij kan herinneren geboeid. Als ik met mijn ouders ergens met de trein heen ging, was dat altijd een hele belevenis. Dat was helemaal het geval als ik samen met mijn vader een ritje met de stoomtrein over ’t Miljoenenlijntje maakte.
In de jaren daarna ben ik ook zelf en met vrienden vaak in Simpelveld wezen kijken, bijvoorbeeld bij de jaarlijkse stoomtreindagen. En tja, dan ga je toch langzaam denken, zou dat niks voor mij zijn, hier vrijwilliger worden?
In de zomer van 2008, ik was net 16 jaar, besloot ik dan het aanmeldingsformulier in te vullen en bezocht ik een introductiebijeenkomst. Vervolgens begonnen de cursussen; in eerste instantie de cursus algemeen reglement zoals dat toen nog heette. Ik wist nog niet precies wat ik bij de Miljoenenlijn wilde gaan doen, en het was de werkgroepleider oranje (treinpersoneel) die me overtuigde om verder te gaan met de cursus conducteur.
Omdat ik nog geen 18 was, mocht ik bepaalde taken nog niet (zelfstandig) uitvoeren, zoals het bedienen van overwegen of het meedoen aan de vertrekprocedure. In die periode heb ik veel nieuwe mensen leren kennen en erg veel geleerd, ook op persoonlijk gebied. Zodra ik 18 was, mocht het dan eindelijk; zelfstandig als conducteur mee op de stoomtrein en de railbus. Meteen kon worden uitgekeken naar de volgende stap: hoofdconducteur. Daarvoor is de minimumleeftijd echter 21, maar er kon alvast worden begonnen aan de theoriecursus rangeerder/begeleider die daarvoor nodig is.
Een andere werkgroep die al langer mijn interesse had, is seinwezen. Na een paar dagen meegelopen te hebben, leek mij dat ook wel wat, seinhuiswachter. Het werken met en in stand houden van de klassieke beveiliging is erg mooi om te doen. Het is een circa honderd jaar oude techniek, die tegenstrijdige bewegingen tegen gaat en fouten voorkomt. Als seinhuiswachter op de post heb je vaak rustige dagen, terwijl het er soms ook juist hectische momenten zijn. Het vormt een leuke afwisseling, om nu eens vanaf het seinhuis naar de collega’s in de passerende trein te zwaaien.
Na zo’n vier jaar dienst als conducteur , is het dan inmiddels ook tijd geworden om te beginnen met de cursus hoofdconducteur. Eerst de theoriecursus, een half jaar meelopen in de praktijk en ook een BHV-cursus volgen, om precies vanaf mijn 21e verjaardag bevoegd hoofdconducteur te zijn.
Zoals ik al schreef heb ik veel nieuwe mensen leren kennen en ben ik erg gegroeid op persoonlijk gebied. Mede door die contacten ben ik nu bezig met de opleiding tot machinist, bij het “gewone” spoor. Nu krijg ik natuurlijk regelmatig de vraag of ik dan ook bij de Miljoenenlijn machinist word. Maar nee, voorlopig heb ik mijn handen vol aan de werkgroepen oranje (treinpersoneel) en rood (seinwezen) en aan andere taken, zoals de dienstregeling, waar ik sinds vorig jaar met een groepje collega’s aan werk.
De Miljoenenlijn is voor mij erg waardevol. De grote groep vrijwilligers voelt als een familie. Het is mooi om de oude techniek en de spoorlijn in stand te houden en mensen zo een mooie dag te laten beleven. Ik ga er elke keer weer met veel plezier naartoe en als het aan mij ligt blijft dat ook de komende jaren zo.
Wil je ook vrijwilliger worden bij de MIljoenenlijn? Meld je dan aan via volontair@miljoenenlijn.nl en bekijk de vacatures hier.
Een reactie plaatsen op dit bericht is helaas niet mogelijk.