Interfrigo koelwagen
- Year of construction
- 1966
- Manufacturer
- Talbot Aachen
- Manufacturer's number
- NS 801.9.504
- Type
- Ibes 561
- Weight
- 17,74 ton
- Length
- 11,74 m
- Seriegrootte
- 100
- Max. speed
- 100 km/u
- Original owner
- Nederlandse Spoorwegen en Strukton
- Ready for travel
- Ja
IJskoud staaltje erfgoed
De Interfrigo koelwagen, ooit een bekende wagen op het Internationale spoor maar inmiddels is hij een zeldzaamheid geworden in het nostalgische treinwezen van Nederland. Hoewel deze gekoelde goederenwagen in eerste instantie een enkeltje Spoorwegmuseum Utrecht zou krijgen, schonk spooronderhoudsbedrijf Strukton hem aan de Miljoenenlijn, waar hij nu dienst doet als mobiele opslagruimte en op bijzondere momenten straalt op het spoor.
Na de Tweede Wereldoorlog wilde men nooit meer honger lijden en kwam de voedselproductie in een sneltreinvaart. In dat licht werd in 1949 in Brussel een coöperatie opgericht die ervoor wilde zorgen dat bederfelijke waar sneller op internationaal transport kon gaan. België, Nederland, Groot-Brittannië, Italië, Frankrijk en Zwitserland sloten vanaf het begin aan bij de coöperatie Interfrigo. In 1972 waren er reeds 24 Europese landen betrokken en in datzelfde jaar organiseerde Interfrigo ook ononderbroken koeltransport tussen Europa en Afrika. Er was een poule van koelwagens waar de Interfrigo koelwagen 803 1400-4 van de Miljoenenlijn er één van was.
Het slimme van de coöperatie was dat materiaal kon worden uitgewisseld richting de trajecten waar op dat moment van het jaar koeltransport nodig was. De wagens werden gekoeld door middel van grote blokken ijs die in speciale compartimenten geladen werden. Elektrisch aangedreven ventilatoren zorgden voor de luchtverdeling. De koelwagens van Interfrigo koelden van +4 graden tot -18 graden Celsius en werd voornamelijk gebruikt voor het vervoer van verse groenten, fruit, zuivel en vlees.
Viertalig vervoer
De Interfrigo koelwagen 803 1400-4 in de collectie van de Miljoenenlijn heeft dienst gedaan vanaf het bouwjaar 1966 tot en met 1995, toen werd hij uit het wagenpark van NS gehaald. Spoorbedrijf Strukton Rail heeft de wagen uiteindelijk aan de Miljoenenlijn geschonken, alwaar de renovatie onlangs is afgerond. De wagen was enkele jaren geleden al geschilderd. Na een uitgebreide poets- en opfrisbeurt deze zomer werd de wagen van de correcte opschriften voorzien, dankzij de onvermoeibare inzet van Peter Deuss. Het historisch correct herstellen van de viertalige belettering (NL, DU, FR, IT) was een uitdaging, maar hieruit kan wel afgeleid worden dat deze Interfrigo-wagen tenminste in de vier taalgebieden heeft gereden. Voor de controle van het Italiaanse deel van het opschrift was vrijwilliger Mario heel behulpzaam.
Deze Interfrigo koelwagen is het enige museaal bewaarde exemplaar in Nederland in deze vorm. Op dit moment vormt de wagen een mobiele opslagruimte voor de werkzaamheden bij de Miljoenenlijn. Op speciale momenten straalt hij ook voor publiek, zoals tijdens speciale (foto)ritten.
Foto’s: Archief Stichting ZLSM, Utrechts Archief, Niels Groenendijk