News from the workshop

Nieuw Bordessein: Blog 2 | maart 2020

Bordessein: Blog 2 – maart 2020

Tekst: Dave Habraken

Plots is het bijna 4 maanden geleden dat er nog een blog over het bordessein is verschenen… De voorbije maanden is er nochtans op meerdere fronten hard gewerkt. Hierdoor worden de resultaten nu ook fysiek zichtbaar. Hoog tijd dus voor een update!

In de technische school van Don Bosco in Haacht (België) zet leerling Sten Peeters zijn beste beentje voor onder de deskundige leiding van praktijkleerkracht Paul Ventôse. Het moet gezegd: ze zijn kwaliteit aan het leveren en dat verdient nu al een dikke pluim! In de maanden november en december werd er gewerkt aan de dragende structuur van het bordes. Na een pauze voor de examens, de feestdagen en het uitvoeren van “gewone” schooltaken (er moeten immers leerplandoelstellingen worden behaald…) werd verder gewerkt aan het bordes. Het was nu de beurt aan de schijvenstoelen om de trekdraden naar boven te leiden en verder werd de toekomstige bevestiging voor de stabilisatiestangen aan de dragende structuur van het bordes gelast. In de maand februari was men druk bezig met de realisatie van de balustrade. Kort samengevat: in de lashal van de Don Bosco school ligt ondertussen een puzzel die heel erg op een authentiek bordes begint te lijken.

Foto 1: Op de technische school zat men ondertussen alles behalve stil. De dragende structuur van het bordes werd in november gerealiseerd.
Foto 2: Begin februari werden de bevestigingen voor de stabilisatiestangen aan de dragende structuur gelast.
Foto 3: Tussendoor werden ook nieuwe schijvenstoelen gerealiseerd. Hierin zullen katrollen worden bevestigd om de trekdraadgeleiding naar de juiste plek te leiden.
Foto 4: Leerling Sten en leraar Paul werken samen aan een deel van de balustrade, die hier overigens voorlopig al op de voetplaat van het bordes is gemonteerd.
Foto 5: Het tweede deel van de balustrade is al gerealiseerd en ligt op haar kop. Let op de metalen bollen die voor een erg authentiek uitzicht zorgen.

Ook de vrijwilligers binnen onze eigen werkgroep ‘Infra’ zaten intussen niet stil. In Simpelveld werd aan de twee toekomstige seinarmen voor het bordessein gewerkt. Zo werden gaten in de seinarmen (die op verkeerde plaatsen zaten) gedicht en werd één van beide seinarmen al deels van plamuur voorzien om lasnaden weg te werken. Op enkele dinsdagavonden hebben enkele vrijwilligers zich ook al ontfermd over een van de twee kleine seinpalen voor de bovenkant van het bordessein. Deze werd ontdaan van oude verf plus roest en werd ondertussen ook al voorzien van een nieuwe grondlaag. De tweede kleine seinpaal heeft ooit gediend voor een bordessein met een motorsturing, maar de seinarmen van ons sein zullen met trekdraden worden bediend. Op zich geen probleem, maar bij bordesseinpalen voor motorsturing zat in de gietijzeren voet een doorvoer met grote uitstulping. We willen uiteraard een authentiek aanzicht en dus werd die storende uitstulping afgeslepen. Binnenkort zal ook het gat voor de doorvoer worden gedicht.

Foto 6: Aan de seinarmen zijn foutieve gaten dichtgelast en zijn nieuwe gaten geboord op de juiste plekken.
Foto 7: De twee seinarmen in volle revisie. Op de rechterseinarm is te zien dat lasnaden al deels werden verstopt achter een laag plamuur.
Foto 8: Een van de twee seinpalen voor bovenop het bordes is al ontdaan van oude verf en roest. Vervolgens werd deze seinpaal in de primer gezet.
Foto 9: Op de andere seinpaal zat een doorvoer voor een stang die niet meer zal worden gebruikt.
Foto 10: De uitstulping werd daarom verwijderd. Het overblijvende gat in de seinpaal zal nog worden gedicht.

Verder is de basispaal van het bordes van het infraterrein naar de omgeving van de werkplaats verhuisd. Deze basispaal is afkomstig van de ANWB en diende ooit voor een verkeerslicht met horizontale arm. Om de basispaal geschikt te maken voor ons bordessein, moeten meerdere werkzaamheden worden uitgevoerd. Daarover ongetwijfeld meer in een volgende update.

Foto 11: De basispaal voor het bordessein ligt naast de werkplaats, klaar om onder handen te worden genomen.

Minder zichtbaar waren metingen en berekeningen voor de plaatsing van het bordessein. Bordesseinen werden bij de NS in twee hoogtes uitgevoerd: een laag model waarbij het bordes zich op 5,25 m bevond en een hoog model waarbij het bordes zich op maar liefst 6,50 m bevond. Vroeger stond in Simpelveld een bordessein van het lage model. Om redenen van maximale authenticiteit én gewoon omdat het fraaier gaat ogen, willen we dat lage model gaan realiseren.

Maar: Het vroegere bordessein stond op een plek waar de sporen recht lagen… Ter hoogte van de nieuwe plek ligt een van de sporen in een bocht naar een nabijgelegen wissel, wat invloed heeft op de beschikbare plaats. Voor al dit soort zaken bestaat het Profiel van Vrije Ruimte (kortweg: PVR). Alleen buiten dat profiel kunnen perrons, seinpalen, snelheidsborden en dergelijke worden voorzien. Om een lang verhaal kort te maken: na een hoop rekenwerk blijkt dat het lage model precies past. In de breedte hebben we aan weerszijden zo’n 30 cm ruimte over, maar in de hoogte hebben we slechts 15 cm over. Dat is voldoende, maar houdt wel in dat we secuur te werk zullen moeten gaan bij de plaatsing van het bordessein.

Foto 12: Niet onbelangrijke werken achter de schermen: controle of het bordes binnen het Profiel van Vrije Ruimte zal passen. Veel reserve hebben we niet, maar het kan!

Aan de hand van de metingen en berekeningen rond het profiel van vrije ruimte kon ook de hoogte van de ladder worden bepaald. Die plannen zijn nu binnengebracht op de technische school, waar men al bestellingen aan het plaatsen is voor de realisatie van die ladder.

Tussendoor werden ook de eerste contacten gelegd voor de plaatsing van het bordessein. Dit zal pas volgende winter gebeuren, maar omdat we hiervoor een hoge kraan nodig gaan hebben en we op sponsoring daarvoor hopen, geldt ook hier dat we voldoende vooruit denken. De eerste contacten met een gespecialiseerd bedrijf zijn alvast hoopvol.

Je leest het: de werken aan het bordessein zitten mooi op schema. De eerste maanden kregen we ook verschillende financiële bijdragen binnen, waardoor we momenteel op 1010 euro staan. De morele drempel van de 1000 euro is dus genomen. Meteen kunnen we ook zeggen dat er 25% van het eindbedrag werd ingezameld. De voorbije maand zijn de bijdragen echter stilgevallen. Begrijpelijk na de enthousiaste start van dit project, maar toch willen we graag nog eens vragen om te overwegen om dit unieke project te sponsoren. Zoals reeds eerder vermeld, krijg je voor een bijdrage vanaf 40 euro een ticket voor de openingsrit die wellicht in het voorjaar van 2021 zal plaatsvinden. Wie weet ben je dan ook wel de gelukkige die het sein voor de eerste keer mag bedienen?

Alle bijdragen blijven meer dan welkom op het rekeningnummer NL59 ABNA 0448 2200 08 ten name van Stichting ZLSM onder vermelding van Project Bordessein. Als je mee wil op de openingsrit, vragen we je ook om samen met je bijdrage een mailtje te sturen naar bordessein@miljoenenlijn.nl. Zo kom je zeker op de lijst met genodigden.

Voor de liefhebbers hebben we trouwens nog een erg originele optie om het project bordessein te steunen. Een van onze vrijwilligers biedt een Duitse 10-velds blokkast (voor het geven/krijgen van toestemmingen voor treinverkeer van/naar andere stations) te koop aan. De opbrengst van deze verkoop gaat integraal naar het project bordessein.

De kast kan in de staat zoals ze is (relatief goede optische toestand, maar zonder inductor) worden opgehaald in Simpelveld. Bieden kan tot 15 april. Als er op dat moment geen of enkel onvoldoende hoge biedingen binnen zijn gekomen, zullen we de blokkast op Ebay in Duitsland te koop aanbieden. Laat dus bij interesse zeker tijdig iets weten en doe een mooi bod via bordessein@miljoenenlijn.nl. Wie weet heb je er binnenkort een uniek pronkstuk bij voor de privécollectie én steun je zo ineens dit bijzondere project.

Meer weten?

Wil je meer weten over het project ‘Bordessein’? Lees dan alles op de speciale informatiepagina:

Tussenstand Crowdfunding

Reply to this message

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

*

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.