Nieuw Bordessein: Blog 1 | november 2019
Revisie 52 532 januari 2016
Nadat we op zondag 3 januari de laatste kerstrit hebben gereden, is het stil geworden op de Miljoenenlijn. In de werkplaats zijn we echter vol energie begonnen aan de revisie van de 52 532. De eerste werkzaamheden betreffen vooral het demonteren van appendages, leidingen en andere onderdelen.
Zo is op zaterdag 9 januari de zanddom van de ketel verwijderd. Hierin bevindt zich normaal het zand dat de machinist bij nat weer kan gebruiken bij het optrekken, om niet door te slaan. Nadat de zanddom van de ketel is verwijderd, hebben we deze goed schoongemaakt en gelijk voorzien van een nieuw laagje verf.
Ook de regulateur is uit de ketel verwijderd.
Eén van de onderdelen van de locomotief die de tand des tijds niet heeft doorstaan is in ieder geval de vloer van het machinistenhuis. De houten planken waren dusdanig slecht dat we hier niet meer met een gerust hart op konden staan. Eén van onze machinisten heeft laten zien dat hij meer kan met hout dan alleen maar opstoken, hij heeft een mooi noodvloertje in de cabine gelegd.
Op zaterdag 16 januari is een klein aantal vrijwilligers geweest dat nog aan de 52 532 heeft gewerkt. ’s Ochtends hebben ze onder andere nog de olieleidingen vanuit de cabine langs de ronde ketel naar de cilinderblokken gedemonteerd. In de middag was de jaarlijkse ZLSM-nieuwjaarsborrel.
In week 3 zijn we begonnen aan de mechaniek. In de loop van die week konden de schuiven worden uitgebouwd. Dit zijn de onderdelen die de stoom in de cilinders verdelen.
Op vrijdag 22 en zaterdag 23 januari zijn we verder gegaan met de drijf- en koppelstangen. Zeker de drijfstangen zijn zware jongens, onze heftafeltjes kwamen hierbij uitstekend van pas.
Tot slot hebben we in januari onder andere nog de verse stoompijpen uitgebouwd, de injecteurs losgemaakt, de leiding van de stoomverwarming verwijderd en de beplating van de stoomdom in de verf gezet. De komende dagen gaan we verder met het verwijderen van de ketelbeplating en de voorbereidingen om de assen onder de locomotief uit te halen. Hierover meer in de volgende blog.