52-Update-14
Revisie 52 532 juni t/m september 2019
Tekst: Roderick Toxopeus en Roxanne Lenzen
De afgelopen vier maanden hebben we weer flink wat werk kunnen verzetten aan de 52 532, hoog tijd dus voor een nieuwe update!
Werkzaamheden aan de locomotief
Asbak
Allereerst zijn we al een heel eind met de asbak – deze moest helemaal opnieuw worden gemaakt. Nadat de plaatdelen voor de nieuwe asbak zijn geleverd, is er begonnen met het lassen van de voorste en de achterste bak en het maken van nieuwe asbakkleppen.
De beide asbakken zijn inmiddels gekoppeld en er is ook al begonnen met het plaatsen en deels hechten van de bovenbouw van de asbak.
In de grotere revisiewerkplaatsen werd vroeger de hele asbak apart van de locomotief in elkaar gezet. De asbak werd dan als eerste gemonteerd voordat de ketel op het frame werd teruggeplaatst.
Bij de 52 532 staat de ketel nog op het frame, daarom hebben we een aantal constructiewijzigingen moeten uitvoeren om de bovenbak van de asbak onder de ketel in het frame te kunnen plaatsen.
Machinistenhuis
Daarnaast is ook het nodige werk verzet aan het machinistenhuis. Dat willen we namelijk hergebruiken. De delen die vervangen moeten worden zijn opgemeten en op tekening gezet zodat deze door een extern bedrijf kunnen worden uitgesneden en waar nodig kunnen worden gebogen. Ook zijn verschillende slechte delen al vernieuwd.
Inmiddels is onze houtbewerker aan de slag gegaan met het houtwerk voor in de cabine. De binnenbekleding zal weer naar de oorspronkelijke toestand worden teruggebracht. Een mooiere en luxere uitvoering in plaats van het vereenvoudigde DDR-houtwerk dat we er nu uitgehaald hebben.
Krauss-Helmholtz-Lenkgestell
Het Krauss-Helmholtz-Lenkgestell lag ook al een tijdje te wachten op revisie. Hieraan is ook het nodige gebeurd. Zo is het oude verende draaipunt dat om de lummelbout in het frame zit is opgelast en daarna uitgedraaid. Vervolgens zijn de geleidingen vlak gefreesd.
De voorste geleidingsplaat ter hoogte van het draaipunt is vervangen. Ook zijn de bussen waar de pennen van de terugstelveren van de draaikrans in lopen vernieuwd.
De veerpotten van de terugstelveer zijn opgelast, afgedraaid en weer gemonteerd. Tenslotte zijn de geleidingsplaten voor afsteuning van de veerpoten vernieuwd.
Na afloop van deze werkzaamheden hebben we het Krauss-Helmholtz-Lenkgestell op de meetstand gezet en is het in zijn geheel vermeten.
Aslagers
Met het oog op de terugkomst van de assen zijn al de nodige voorbereidingen getroffen voor het gieten van de nieuwe aslagers. Zo zijn de oude lagers uitgesmolten en hebben we de eerste mal voor de koppelaslagers gemaakt. We hebben twee verschillende typen koppelaslagers; deze mal is zo gemaakt dat beide types erin gegoten kunnen worden.
Assen
De assen zijn inmiddels klaar. In de tweede week van september zijn we afgereisd naar MaLoWa in Benndorf om het werk op te nemen en het zag er allemaal goed uit.
De wielbanden van de koppel- en drijfas zijn spaarzaam afgedraaid en de loopas heeft nieuwe wielbanden gekregen. De astappen van aslagers die teveel onrondheid hadden, zijn afgedraaid. Bij diverse assen zijn de drukplaten waar de kraag van het lager tegenaan loopt afgedraaid of vernieuwd. Ook zijn vijf koppelstangtappen en beide drijfstangtappen vernieuwd.
De assen staan nu nog bij MaLoWa maar zullen binnenkort naar Simpelveld vervoerd worden.
Werkzaamheden aan de tender
Tenderbak
Ook aan de tender is verder gewerkt. Het laswerk aan de tenderbak is zo goed als af. Daarnaast zijn een aantal zaken vernieuwd – we hebben een nieuwe tenderwelbediening gemonteerd en een nieuwe niveauaanwijzer van de waterinhoud geplaatst. Ook hebben we een nieuwe gereedschapspijp geplaatst. Vervolgens is de tenderbak van de draaistellen gelicht zodat deze gedemonteerd konden worden.
Draaistellen
Als eerste is begonnen met de demontage en revisie van het voorste draaistel. Het draaistel is gelicht en op bokken gezet, zodat de assen eronderuit konden. Vervolgens zijn het draaistel en de assen gerammeld.
Van het remwerk zijn diverse bussen vervangen. Zo hebben we van de remtriangels de oude slijtbussen verwijderd en hebben we er weer nieuwe bussen opgekrompen. Bij deze zogenaamde krimppassing wordt de bus eerst verwarmd zodat deze een grotere inwendige diameter krijgt. Door deze grotere diameter laat de verwarmde bus zich gemakkelijk over de as schuiven. Zodra de bus afkoelt, krimpt hij rond de as en ontstaat er een vaste verbinding.
Alle slechte bussen van de veerophanging in het draaistel zijn ook verwijderd. Het draaipunt is gedemonteerd en vermeten, de afstelling van de kogel van het draaipunt zal namelijk weer naar de norm afgesteld worden. Binnenkort zal het voorste draaistel dan in zijn geheel vermeten worden.
De komende tijd ligt er nog genoeg werk. Hiervan zullen we weer verslag uitbrengen in een volgende blog!
Alpen Schnaps
Respect voor de vele uren werk die door jullie vrijwilligers in dit grootschalige project worden gestoken! Hoelang heeft deze Loc stil gestaan bij de VSM voordat hij naar jullie kwam?
Jasper (Miljoenenlijn)
Dankjewel!
De 52 reed voor het laatst in 2005 en heeft dus precies 10 jaar stilgestaan bij de VSM.
Groet,
Jasper
Miljoenenlijn
Marcel van Westendorp
Prachtig stuk werk daar in Simpelveld. Als hij klaar is kom ik zeker weer langs. Hopelijk snel.
Groet,
Marcel van Westendorp
http://www.stoompagina.nl
Patrick
Tjonge, daar word ik vrolijk van zeg!!
Wat een diepgaande restauratie. Als de 532 klaar is, kan met recht beweerd worden dat de laatste BR52 in Simpelveld gebouwd is…
Hopelijk wordt 2020 dan het jaar van 52-532 en kunnen de Zweedse dames eens goed onderhanden genomen worden.
Hebben jullie er al eens aan gedacht zulke werkzaamheden ook voor andere museumlijnen te doen?
Jasper (Miljoenenlijn)
Hoi Patrick,
Dankjewel!
We zouden dat zeker voor collegabedrijven willen doen. Maar laten we ons eerst focussen op ons eigen materieel om die te restaureren en te behouden. Dat kost helaas al voldoende geld, tijd en ‘handjes’.
Groet,
Jasper
Miljoenenlijn
Jeroen Aalberts
Laatst jullie werk mogen aanschouwen: wat een werk en wat wordt de 52 mooi! Ik kom graag weer om de rijdende 52 te zien.
Richard
Hallo,
Waarom is er gekozen om juist deze loc over te nemen en te herstellen. Zo te lezen was hij in behoorlijk slechte staat. Was er geen andere bij de VSM in een betere staat (bijvoorbeeld de 52 8091?
Groeten, Richard
Jasper (Miljoenenlijn)
Hoi Richard,
Goeie vraag! Daar heb ik twee antwoorden op:
– De eigenaar van de loc wilde ons deze in bruikleen geven.
– Juist deze machine kun je daarom goed vanaf 0 opnieuw opbouwen en daarmee in één klap toekomstbestendig maken (en tevens weer in originele staat terugbrengen).
Groet,
Jasper
Miljoenenlijn
Jos Theuns
wat een werk,respect hiervoor
Frank
Hoi zlsm, is weer een zeer mooi blog. Ik hoop dat ik volgend jaar weer op bezoek kan komen. Groetjes van Frank.