Locomotieven & Treinstellen

Loc 639-10 ‘Hippel’

Loc 639-10 ‘Hippel’

Fabrikant
Dick Kerr Works, Scotland
Type
DE600
Bouwjaar
1957
Gewicht
47 ton
Lengte
9,07 m
Asindeling
C
Max. snelheid
30 km/u
Oorspronkelijke eigenaar
Nederlandse Spoorwegen (NS)
Rijvaardig
Ja

Historie

De NS-locserie 500 – 600 – 700 is een dieselelektrische locomotief die tussen 1946 en 1998 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.

Met de komst van de Engelse legers naar Nederland aan het einde van de Tweede Wereldoorlog kwamen er ook Engelse locomotieven van het War Department mee. Hieronder waren drieassige diesellocs van een type dat al in de jaren dertig was ontwikkeld voor de London Midland and Scottish Railway (LMS). Na de oorlog werden diverse machines door de NS overgenomen. Na diverse ruilingen bleven er uiteindelijk tien ex-WD locs bij de NS, die in 1946 de nummers 501-510 droegen. Zij werden gebruikt voor rangeerwerk op grote stations zoals Utrecht en Zwolle en vanaf 1947 Rotterdam Feijenoord.

Omdat de tien Engelse tweedehands locomotieven goed bevielen werden er meer aangeschaft. Ook deze honderd locs kwamen weer uit de fabriek van English Electric Company (EEC) te Londen, maar werden nu nieuw geleverd. Na diverse vernummeringen viel de serie uiteen in twee groepen:

– Locomotieven zonder doorgaande luchtrem, alleen geschikt voor rangeerwerk, dit werd de serie 500 (511-545)

– Locomotieven met een doorgaande luchtrem, dus ook geschikt voor het trekken van lichte goederentreinen, dit werd de serie 600 (601-665)

Tot slot nog vijftien locomotieven die zonder motor uit Engeland werden geleverd en in Nederland van een Stork-Thomassen motor voorzien, na eerst andere nummers gehad te hebben, werd dit uiteindelijk de serie 700 (701-715).

De aflevering vond plaats tussen 1949 en 1957. Toen had de NS met de series 501-510, 511-545, 601-665 en 701-715 in totaal 125 drieassige locomotieven van Engels fabrikaat. Zij waren zoals bij alle locomotieven toen nog gebruikelijk olijfgroen geschilderd. Alleen de tien ex-WD locs waren aanvankelijk grijs.

De ex-WD locs 501-510 werden tussen 1969 en 1972 als eerste afgevoerd. Daarna volgden de 701-715 in 1972-1973. De serie 511-545 werd buiten dienst gesteld tussen 1976 en 1989. De serie 601-665 ging vanaf 1991 buiten dienst.

De 639, op 10 april 1975 op de Waalhaven Zuid, Rotterdam. Foto: Rob Schippers

Bij de Miljoenenlijn

De 639 was de laatste Hippel die gebruikt werd door de werkplaats van Nedtrain in Maastricht en werd aan de ZLSM geschonken en is op 26 augustus 2004 op eigen kracht overgebracht naar Simpelveld.

De loc is weer teruggebracht in de oorspronkelijke groene kleur en doet sindsdien dienst voor werktreinen en rangeerwerk.

Foto’s omslag: Dave Habraken