Groot spooronderhoud tussen Simpelveld en Schin op Geul
Revisie 52 532 april 2016
Ondanks dat de vrijwilligers in april druk zijn geweest met het volgen van de wettelijke verplichte herinstructies zijn we deze maand weer een heel stuk opgeschoten. Zo zijn we begin april begonnen met demonteren van de asbak. Omdat alle bouten en moeren vastgeroest waren werden deze eerst losgesneden met een snijbrander. Daarna werd de asbak in tweeën gesneden om hem makkelijk onder de locomotief uit te halen.
Voor het onder de locomotief uit halen van de asbak hebben we gebruik gemaakt van de aardwind.
De asbak en de opbouw van de asbak zullen in hun geheel worden vernieuwd. Tevens zijn alle veerhangers en evenaars verwijderd en ontdaan van al het vet en smeer wat zich door de jaren heen eraan had verzameld. Daarnaast is ook de exhaust verwijderd.
De verwijderde exhaust uit de rookkast blijkt echter zijn langste tijd te hebben gehad, de slagring is misschien nog te redden maar de rest is schroot.
Naast al het demontagewerk is er een delegatie van ZLSM naar het EWK in Krefeld geweest voor het bespreken en bestellen van enkele onderdelen die nodig zijn voor de revisie van de 52er. Dit bedrijf verzorgt voor diverse spoorondernemingen het onderhoud aan stoom-, diesel- en elektrische locomotieven. Onze delegatie werd ontvangen door de chef aldaar en meteen kwam boven water hoe deze persoon dacht over locomotieven uit de voormalige DDR. Deze worden door hem heel optimistisch Ossie Schrott genoemd. Een benaming waar we deze maand veelvuldig achter zijn gekomen.
Een van de pijnpunten die we zijn tegengekomen is een plaat tussen de cilinders. We wisten dat deze al slecht was maar zo slecht als we nu zien na 3 dagen met een naaldhamer gerammeld te hebben is enorm. De plaat hoort origineel 18mm dik te zijn maar er is op dit moment nagenoeg niks meer over. Aan deze plaat is ook de plaats waar de lummelbout van het Krauss Helmholtz Gestell in zit bevestigd. Dit geeft ons een uitdaging om deze nieuw te fabriceren. Daarnaast zijn de draadeinden op het cilinderblok waarmee de exhaustpijp en omloopventielen worden bevestig ver ingeteerd, deze dienen nog vervangen te worden. Tevens zijn enkele tussenplaten van het frame ter hoogte van de cillinders helemaal weggerot en zullen ook nieuw worden gemaakt. Inmiddels beschikken we over originele teken van de Baureihe 52, waardoor we deze kunnen overzetten in Autocad. Waardoor het een stuk eenvoudiger word om de plaatdelen extern te laten uitsnijden.
Hierboven zien we de plaat tussen de cilinders vóór het schoonmaken. In het midden de bevestiging van de lummelbout. Dezelfde plaat na 3 dagen rammelen met een naaldhamer en 4 kruiwagens roest:
Dezelfde plaat nu van de onderzijde. Goed is hier nu de lummelbout te zien waarmee het Krauss Helmholtz Gestell vast zit aan de locomotief.
Naast al het demontagewerk is er ook weer het een en ander geschilderd en gereviseerd. Op dit moment is de helft van de appendages klaar en zijn kleppen en zittingen waar nodig bewerkt. Een groot probleem bij het reviseren van de appendages bleken de totaal ingeteerde draadeinden te zijn. Het uitdraaien van deze oude draadeinden kun je meestal vergeten.
Zodoende dat onze werkplaatchef met het idee kwam om ze eruit te snijden. Simpel gezegd hoe heeft hij dit gedaan: Eerst boort hij de draadeinden in met een diameter die net is kleiner is dan het draadeind. Waarna hij het overgebleven deel met 3 sleuven insnijdt en daarna slaat hij de draadbus met een beitel eruit. Nadat de draadbus is verwijderd wordt de schroefdraad schoon gesneden en kan het nieuwe tapeind erin gedraaid worden.
Naast het schilderen van de diverse onderdelen en het reviseren van de appendages zijn we ook begonnen met het reviseren van het remwerk. Hiervoor zijn alle remophangpunten van het frame verwijderd. De remophangpunten zijn nadat de ouden overzetbussen waren verwijderd afgedraaid. Deze worden nu voorzien van nieuwe bussen die erop worden geperst. Als dit klaar zullen de overigen bussen en pennen ook vernieuwd worden.
Ook de ketel werd deze maand aan een inwendige inspectie onderworpen.
Allereerst wordt op de buik van de ketel een raster gemaakt voor een wanddikte meeting.
Op bovenstaande foto zijn 2 vrijwilligers daadwerkelijk de wanddikte meeting aan het uitvoeren. Op de achtergrond zien we de pijpenplaat van de verbrandingskamer. Op de plek waar de vrijwilligers nu zitten liggen normaal de pijpen en buizen waardoor de rookgassen van het vuur worden afgevoerd.
Als laatste werd deze maand nog een stalen plaat aan de voorzijde verwijderd. Zodat de leidingen en verroeste plaat eronder vernieuwd en verlegd kunnen worden.
Enkele foto’s van deze maand kunnen wat dramatisch uitzien. Echter het is allemaal oplosbaar. Er zijn wel enkele uitdagingen maar het is allemaal mogelijk. Op dit moment zijn er nog geen onderdelen gedemonteerd die we intern of extern niet kunnen herstellen.