Nieuwe uniformen: Iedereen langs de lijn strak in het pak
Revisie 52 532 april 2016
Ondanks dat de vrijwilligers in april druk zijn geweest met het volgen van de wettelijke verplichte herinstructies zijn we deze maand weer een heel stuk opgeschoten. Zo zijn we begin april begonnen met demonteren van de asbak. Omdat alle bouten en moeren vastgeroest waren werden deze eerst losgesneden met een snijbrander. Daarna werd de asbak in tweeën gesneden om hem makkelijk onder de locomotief uit te halen.
Voor het onder de locomotief uit halen van de asbak hebben we gebruik gemaakt van de aardwind.
De asbak en de opbouw van de asbak zullen in hun geheel worden vernieuwd. Tevens zijn alle veerhangers en evenaars verwijderd en ontdaan van al het vet en smeer wat zich door de jaren heen eraan had verzameld. Daarnaast is ook de exhaust verwijderd.
De verwijderde exhaust uit de rookkast blijkt echter zijn langste tijd te hebben gehad, de slagring is misschien nog te redden maar de rest is schroot.
Naast al het demontagewerk is er een delegatie van ZLSM naar het EWK in Krefeld geweest voor het bespreken en bestellen van enkele onderdelen die nodig zijn voor de revisie van de 52er. Dit bedrijf verzorgt voor diverse spoorondernemingen het onderhoud aan stoom-, diesel- en elektrische locomotieven. Onze delegatie werd ontvangen door de chef aldaar en meteen kwam boven water hoe deze persoon dacht over locomotieven uit de voormalige DDR. Deze worden door hem heel optimistisch Ossie Schrott genoemd. Een benaming waar we deze maand veelvuldig achter zijn gekomen.
Een van de pijnpunten die we zijn tegengekomen is een plaat tussen de cilinders. We wisten dat deze al slecht was maar zo slecht als we nu zien na 3 dagen met een naaldhamer gerammeld te hebben is enorm. De plaat hoort origineel 18mm dik te zijn maar er is op dit moment nagenoeg niks meer over. Aan deze plaat is ook de plaats waar de lummelbout van het Krauss Helmholtz Gestell in zit bevestigd. Dit geeft ons een uitdaging om deze nieuw te fabriceren. Daarnaast zijn de draadeinden op het cilinderblok waarmee de exhaustpijp en omloopventielen worden bevestig ver ingeteerd, deze dienen nog vervangen te worden. Tevens zijn enkele tussenplaten van het frame ter hoogte van de cillinders helemaal weggerot en zullen ook nieuw worden gemaakt. Inmiddels beschikken we over originele teken van de Baureihe 52, waardoor we deze kunnen overzetten in Autocad. Waardoor het een stuk eenvoudiger word om de plaatdelen extern te laten uitsnijden.
Hierboven zien we de plaat tussen de cilinders vóór het schoonmaken. In het midden de bevestiging van de lummelbout. Dezelfde plaat na 3 dagen rammelen met een naaldhamer en 4 kruiwagens roest:
Dezelfde plaat nu van de onderzijde. Goed is hier nu de lummelbout te zien waarmee het Krauss Helmholtz Gestell vast zit aan de locomotief.
Naast al het demontagewerk is er ook weer het een en ander geschilderd en gereviseerd. Op dit moment is de helft van de appendages klaar en zijn kleppen en zittingen waar nodig bewerkt. Een groot probleem bij het reviseren van de appendages bleken de totaal ingeteerde draadeinden te zijn. Het uitdraaien van deze oude draadeinden kun je meestal vergeten.
Zodoende dat onze werkplaatchef met het idee kwam om ze eruit te snijden. Simpel gezegd hoe heeft hij dit gedaan: Eerst boort hij de draadeinden in met een diameter die net is kleiner is dan het draadeind. Waarna hij het overgebleven deel met 3 sleuven insnijdt en daarna slaat hij de draadbus met een beitel eruit. Nadat de draadbus is verwijderd wordt de schroefdraad schoon gesneden en kan het nieuwe tapeind erin gedraaid worden.
Naast het schilderen van de diverse onderdelen en het reviseren van de appendages zijn we ook begonnen met het reviseren van het remwerk. Hiervoor zijn alle remophangpunten van het frame verwijderd. De remophangpunten zijn nadat de ouden overzetbussen waren verwijderd afgedraaid. Deze worden nu voorzien van nieuwe bussen die erop worden geperst. Als dit klaar zullen de overigen bussen en pennen ook vernieuwd worden.
Ook de ketel werd deze maand aan een inwendige inspectie onderworpen.
Allereerst wordt op de buik van de ketel een raster gemaakt voor een wanddikte meeting.
Op bovenstaande foto zijn 2 vrijwilligers daadwerkelijk de wanddikte meeting aan het uitvoeren. Op de achtergrond zien we de pijpenplaat van de verbrandingskamer. Op de plek waar de vrijwilligers nu zitten liggen normaal de pijpen en buizen waardoor de rookgassen van het vuur worden afgevoerd.
Als laatste werd deze maand nog een stalen plaat aan de voorzijde verwijderd. Zodat de leidingen en verroeste plaat eronder vernieuwd en verlegd kunnen worden.
Enkele foto’s van deze maand kunnen wat dramatisch uitzien. Echter het is allemaal oplosbaar. Er zijn wel enkele uitdagingen maar het is allemaal mogelijk. Op dit moment zijn er nog geen onderdelen gedemonteerd die we intern of extern niet kunnen herstellen.
Gunther
Zoals ik al dacht en in een discussie al eens heb laten blijken zal de loc. helemaal gesloopt moeten worden en daarna op nieuw moeten worden op gebouwd. Op zich niet erg want zo kan jede vitale puntn goed controleren en eventueel vernieuwen. En zal je straks een zo goed als nieuwe loc. hebben. Moet eerlijk toegeven dat ik niet had verwacht dat een Ossie zo slecht zou zijn of is dit gewoon pech, dat de loc. gewoon slecht is. Want is/was die van de STAR ook zo.
Hoop voor jullie dat de VSM ook financieel bij dracht wantzij krijgen straks wel een zo goed als nieuwe loc. terug.
Succes met het werk en dat jullie er maar veel plezier aan mogen beleven, straks als de 52 er klaar is.
Jordy Brouwers - ZLSM Coördinator Techniek
Op zich zijn dit dingen die je kunt verwachten bij deze locs. Het is niet dat de loc bijzonder slecht is, maar een aantal delen zijn gewoon aan het einde van hun levensduur. We hebben ervoor gekozen om de loc helemaal te strippen, dan weet je dat je dit soort dingen tegenkomt. Zoals geschreven zien sommige dingen er dramatisch uit, maar zijn het onderdelen die we kunnen vervangen. Hebben we in het financiële plaatje ook rekening mee gehouden.
Even over de opmerking betreffende de VSM, ik weet niet waar dat vandaan komt. Het klopt dat 52 532 lange tijd bij de VSM dienst heeft gedaan, maar dat is alles. Wij hebben de loc voor lange tijd in bruikleen van een particulier. Deze bepaalt aan het einde van de overeenkomst wat met de loc gebeurd, maar tegen die tijd zijn de zaken die we nu vervangen technische en financieel afgeschreven. En het zou zomaar kunnen dat de overeenkomst verlengd wordt, maar dat zien we dan wel.
Mike
Ik ken de particulier inderdaad van de VSM. Ik hoop dat de heer van K. de lok nog rijdend kan meemaken. Zo te lezen zal het aan de ZLSM niet liggen. Geweldig werk mannen!
Nico Feij
Zoals ik al eerder reageerde op jullie fantastisch werk, volg ik met stijgende belangstelling dit blog. De wijze waarop jullie de zaak aanpakken, slopen, onderdelen vernieuwen, en opbouwen , doet een klassieke treinenliefhebber deugt. Toch vraag ik mij af of met dezelfde aanpak de “Zweden” in oude glorie herstelt kunnen worden, want de Zweedse locs van de ZLSM zijn in Nederland uniek, in tegenstelling tot een 52’er. Ik blijf hopen. Succes mannen!
Ger
Zo te zien veel werk aan de lokomotief maar het is te doen.
Vind het gezegde Ossi Schrott een denigrerende opmerking, lokomotieven die tot in de jaren 80 hebben gereden en waaraan in de laatste jaren niet meer dan het noodzakelijke onderhoud werd gedaan verkeren nu eenmaal niet in de beste toestand 30 jaar nadien.
In de voormalige DDR rijdt nog een aanzienlijk aantal reko 50- en 52 ers o.a. Schwarzenberg en Chemnitz-Hilbersdorf,
kennelijk doet dat Ossi Schrott het daar nog goed.
Waar zouden Nederlandse en (west) Duitse museumsbahnen zijn zonder Ossi Schrott?
Hoeveel Bundesbahn 50- en 52 ers rijden er nog rond?
Ter informatie: het meeste Wessi Schrott werd in de jaren 70 afgevoerd voordat een museumsbahn er een kon aanschaffen.
De SSN heeft een 50 er maar die verkeert in een deplorabele toestand.
Justinian
Hou er ook rekening mee dat de 52ers als Kriegsloks oorspronkelijk niet bedoeld waren om lang mee te gaan. 50 532 lijkt mij geen DR-Reko 52er (nummers 52 8001-8200) maar aan het nummer te zien een originele Kriegslok. Dan is het hoe dan ook knap dat o.a. de VSM en nu ook de ZLSM veel doen om deze inzetbaar te maken.
Camiel Willems - ZLSM
De 52 532 is wel degelijk een reko-machine. In de loop der jaren is de machine deels teruggebracht in de oorspronkelijke altbau-uitvoering, en heeft ze haar oorspronkelijke nummer weer teruggekregen. Meer hierover op: link.