Locomotieven & Treinstellen

Loc 244-02 ‘Esslingen’

Loc 244-02 ‘Esslingen’

Fabrikant
Machinefabrik Essingen
Type
Neuhof-Q 700PS (V60)
Fabrieksnummer
5278
Bouwjaar
1961
Gewicht
57 ton
Lengte
10,5 m
Asindeling
C
Max. snelheid
60 km/u
Oorspronkelijke eigenaar
Hütenwerke te Oberhausen, Eisenbahn und Häfen GmbH
Rijvaardig
Nee

Historie

Het type Neuhof-Q 700PS is een prototype dat werd ontwikkeld volgens de specificaties van de DB V60. In 1962 komt de ‘Esslingen’ voor het eerst in dienst bij de firma Hüttenwerke in Oberhausen, waar zij het nummer 206 kreeg.

Negen jaar later, in 1971, kwam de lok in dienst van het staalbedrijf Thyssen AG met haar nieuwe nummer 244, en nog datzelfde jaar verhuisde ze naar de Eisenbahnd und Häfen GmbH. Dit vervoersbedrijf gaat dan het spoorvervoer verzorgen tussen Dinslaken en Duisburg Hochfeld.

Vervoerd worden ijzererts, kolen, cokes, vloeibaar staal en gewalste ijzer- en staalproducten. Er moest door de EH 244 zwaar werk verricht worden.

Bij de Miljoenenlijn

Omdat de loc, ondanks zijn 700 pk, uiteindelijk niet meer sterk genoeg bleek voor het werk, werd zij aldaar afgedankt.

De Miljoenenlijn was op dat moment juist op zoek naar een stevige rangeerloc. Na het bezoek van een delegatie om de machine te bekijken werd besloten tot aanschaf. Op 16 juni 1994 werd het ‘Lauffähigkeitserzeugnis’ getekend en de dag erna kwam de lok op eigen kracht van Duisburg naar Herzogenrath.

Dinsdag 21 juni bracht een NS-loc de EH 244 naar Heerlen, waarna de machine op 7 juli 1994 werd overgebracht naar Simpelveld.

Bij de Miljoenenlijn heeft de EH 244, hier al snel ‘Esslingen’ genoemd (vernoemd naar de machinefabriek), dienst gedaan tot de zomer van 1996. Hierna noodzaakten technische problemen tot een uitgebreide motorrevisie. Op 7 oktober 2001 was de revisie nagenoeg voltooid en kon de machine voor het eerst weer lopen na een stilstand van meer dan vijf jaar.

Hierna zijn er nog diverse modificaties uitgevoerd, zoals o.a. inbouw van een betere koelwater-voorverwarmer. Op de stoomtreindagen van 8 en 9 juni 2002 werd de Esslingen voor het eerst weer ingezet in de reguliere dienst. Aansluitend is de machine in de juiste kleurstelling volgens de Miljoenenlijn-huisstijl gebracht.

In 2009 is de motor van de EH 244 opnieuw aan een grote revisie onderworpen. Zes zuigervoeringen zijn vervangen, evenals de zuigerveren, aangezien deze nauwelijks nog compressie leverden. Tegelijk werd een begin gemaakt met de inbouw van ATBe, welke in het voorjaar van 2010 in bedrijf is genomen. In 2012 kampte de loc weer met problemen waarna deze definitief uit dienst is gesteld.

In 2022 is besloten om afstand te doen van de locomotief. De Esslingen staat daarom te koop.

Foto: De Esslingen met reizigerstrein op Station Schin op Geul, 8 juli 2007