Locomotieven & Treinstellen

Stoomloc E 1090

Stoomloc E 1090

Fabrikant
Nydgvist & Holm te Trollhättan
Type
E
Fabrieksnummer
966
Bouwjaar
1911
Gewicht
50 ton
Lengte
16,65 m
Asindeling
D
Max. snelheid
65 km/u
Oorspronkelijke eigenaar
Statens Järnvägar, Zweden
Rijvaardig
Nee

Historie

De stoomlocomotief E 1090 is in 1911 gebouwd bij de Zweedse firma Nydqvist & Holm te Trollhättan met fabrieksnummer 966. Het type E is gebouwd voor de dienst in lichte personen- en goederentreinen. Tussen 1908 en 1920 zijn er 130 stuks van dit type gebouwd.

De E’s zijn in dienst gekomen met een open machinistenhuis en gas verlichting. Na 1927 zijn alle E’s voorzien van een gesloten machinistenhuis en bij vele is ook de verlichting vervangen door een elektrisch systeem.

Onze E 1090 heeft nog zijn originele gasverlichting.

Enkele E’s, waaronder de E 1090, hebben in de jaren ’50 nieuwe gelaste ketels gekregen. De E’s hebben tot 1972 dienst gedaan bij de Statens Järnvägar (Zweedse Spoorwegen). Daarna zijn ze over gegaan in het zogenaamde strategisch bestand, zodat ze ooit inzetbaar kunnen zijn in mogelijk moeilijke tijden.

Bij de Miljoenenlijn

In 1992 werd een deel van dit bestand opgeheven en zo doende heeft de Stichting ZLSM de E 1090 in 1994 kunnen aankopen.

De E 1090 is bij de Miljoenenlijn in dienst gekomen in 1995 en was de eerste bedrijfsvaardige stoomlocomotief van de in datzelfde jaar geopende museumspoorlijn. Het is de loc waar alle machinisten en stokers van het eerste uur het stoken op geleerd hebben. Ze is onder het personeel erg geliefd omdat ze door haar binnen liggende cilinders erg rustig loopt.

Tijdens het evenement “Stoomtreindagen” in 1998 werd de machine met problemen aan de ketel buiten dienst gesteld. Tijdens de opstart van de revisie aan ketel en machine bleek de schade dermate groot, dat een revisie zowel technisch als financieel onhaalbaar werd.

In 2020 werd ervoor gekozen de locomotief optisch op te knappen en statisch in te zetten voor educatieve doeleinden.

Omslagfoto: Erwin Voorhaar, 7 oktober 1995