Nieuw: Bijzondere Bierproeverij in het Pullman-rijtuig
Op zaterdag 9 maart keerde trammotorwagen ‘LTM 610’ na bijna 10 jaar in bruikleen te zijn gegeven terug naar het depot van de ZLSM in Simpelveld.
Het is niet bij iedereen bekend dat de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij, exploitant van de Miljoenenlijn, naast stoom- en dieselmaterieel, ook een elektrische tram in haar museumcollectie heeft. Het betreft trammotorwagen 610 van de vroegere Limburgsche Tramweg Maatschappij (LTM), die tussen Kerkrade, Heerlen en Sittard dienst heeft gedaan van 1931 tot 1950.
Na de opheffing van de LTM in 1950 kwam de tram in bezit van de Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM). Vanaf 1951 werden de eerste ‘Limburgers’, zoals het van de LTM overgenomen materieel in Den Haag zou gaan heten, in dienst gesteld op het traject Den Haag – Wassenaar. Na de buitendienststelling in 1965 en enkele omzwervingen doorheen heel Nederland, kwam de tram terecht in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Na de verbouwing van het Spoorwegmuseum was er geen plaats meer voor de 610 en in november 2005 werd zij geschonken aan de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.
De LTM 610 is in 2010 is op verzoek in bruikleengegeven aan de Tramwegstichting in Den Haag. Hier werd ze teruggebracht in de staat die ze destijds heeft gehad bij de HTM, dit alles is voor een evenement van de Tramwegstichting dat in september 2011 werd gehouden bij het Haags Openbaar Vervoer Museum in Den Haag. De tram kreeg in oktober 2017 weer haar oorspronkelijk Limburgse (groene) uiterlijk.
In overleg met de ZLSM is de LTM 610 in 2019 terug gekomen op Limburgse bodem. Hier is ze weer opgenomen in de museumcollectie. Het bestuur van de ZLSM buigt zich momenteel over de toekomstplannen voor dit uniek stukje Limburgse OV-historie.
Aad Griffioen
In mijn ” jeugdjaren” reed, ik met mijn ouders, met o.a Tram 610 naar Voorburg.
Na een tip, ben ik in Heerlen geweest, om de toen groene 610 te fotograferen.
Dat was het begin van mijn hobby.
Na mijn mening, hoort een museumstel te rijden.
Dat kan o.a. In Den Haag, waar mooie trems zijn behouden, en rijdbaar gemaakt, zie ook de ” Blauwe Trams” en collectie HTM trams
Naar mijn mening hoort de 610, niet nutteloos te staan roesten in loods Simpelveld
Denk maar is aan de NS Eloks 1100- en die nutteloos staan te roesten bij de SGB Goes
Sorry, wat zijn nu uw plannen???
Aad Griffioen
Zie boven
Jasper
Dag Aad,
Dank voor uw reactie.
Hoewel de 610 op dit moment niet rijvaardig is, zal de tram zéker niet gaan wegroesten in ons depot. Zoals in het artikel te lezen is, is het bestuur van de ZLSM zich momenteel over de toekomstplannen aan het beraden. Ze is bezig met uiteenlopende plannen om het tramstel een waardige museumfunctie te geven. Details daarover kunnen we in dit stadium nog niet bekend maken.
Met vriendelijke groet,
Jasper
Miljoenenlijn
Piet Genders
Dat had M.Dreuw nog moeten meemaken. Dat was de oogappel voor hem en enorm op verheugd.
Laurentius van B
Het is jammer dat de het HOVM geen limburger tram in eigen bezit heeft. Zou zo leuk zijn als deze er was en er mee naar Voorburg kon worden gereden. Neem een voorbeeld aan de Tramweg stichting die nu bezig zijn een tweelingstel 619-620 weer op de3 rails te brengen. Succes!!!!
MICHEL
IK weet zeker dat de ltm tram goed onderhouden wordt.en nog gefeliciteerd dat jullie volgend jaar waarschijnlijk weer naar valkenburg kunnen rijden.(gelezen in dagblad de limburger en zlsm twitter)
Anton Meijer
Bestaat er ook een – redelijk gedetailleerde – kaart van het spoor Maastricht-Gulpen-Vaals? Ik wil op zoek naar wat er nog van in het landschap te zien is, zoals het viaduct bij Reijmerstok en de spoordijk/het “viaduct” boven Euverum. Tevens: bestaat er een foto van de voorkant van de busgarage in Vaals?
Jasper
Hoi Anton,
Ja, er zijn zeer gedetailleerden kaarten bewaard gebleven. Een daarvan is zelfs te vinden in ons museum op Station Simpelveld. Maar ook online of in boeken als ‘Trams in Midden- en Zuid-Limburg’ is veel te vinden. Daarnaast staat op Youtube een interessante documentaire over de restanten van de tramlijn Maastricht-Vaals: https://www.youtube.com/watch?v=eOH4ekVXUUg.
Een foto van de busgarage in Vaals is mij helaas niet bekend.
^Jasper
Miljoenenlijn
Sjaak Giezenaar
Ik heb een kaart waarop behalve de lijn van Maastricht naar Aken ook de andere tramlijnen staan
Hans ten Sande
Hallo Jasper,
Als kind woonachtig in Den Haag (1950-1956) heb ik de “Limburgers” goed gekend. Ik vond ze toen groot en eng als ze over het Rijswijkse plein daverden. Daarbij maakten ze ook nog vaak laaai met hun luchtfluit (die zat ook op de HTM-buitenlijners) Ik vind het heel jammer, dat de HTM geen Limburger in de collectie heeft. Dat mag eigenlijk het toenmalige bestuur (op een paar mensen na) van de HTM (voor zover nog in leven) in haar zak steken: al het oude materieel werd vaak vroegtijdig gesloopt zonder over de museale waarde na te denken.
Zo gebeurde dat ook met de Limburgers. Ik hoop op een algeheel RIJVAARDIG herstel van jullie LTM 610 (“mijn” 90). Misschien kunnen jullie net als bij “Bouwen die Blauwe” financiële middelen kunnen genereren, want ik weet dat een algeheel (rijvaardig) herstel een hele grote klus wordt… Zou het niet mogelijk zijn om-als het lukt-een stuk van de lijn van de ZLSM te elektrificeren bijvoorbeeld tussen twee stations?
Nogmaals veel succes met de wagen!
Jasper (Miljoenenlijn)
Hoi Hans,
Dank voor je bericht! Leuk om die herinneringen te horen!
Op dit moment zijn er geen plannen om de tram rijvaardig te herstellen, de prioriteiten liggen in ons museum elders op het moment (kunnen niet te veel hooi op de vork nemen). Ook elektrificatie van (een deel) van de lijn zit er niet in.
Maar dat betekent niet dat we de LTM 610 gaan vergeten. Sterker nog, we zijn maar al te trots dat deze Limburgse tram in onze museumcollectie zit en daarrond gaan we vast en zeker ooit plannen ontwikkelen.
^Jasper
Miljoenenlijn
F.H Fijen
Tijdens het fatsoeneren van mijn vaders oude fotoalbums heb ik toevalligerwijs het bidprentje “jedink-tseddel” van de zogenaamde begrafenis van de Kerkraadse Tram gevonden tussen oude foto’s.
Het is van 14 mei 1950, nog perfect leesbaar en maar licht beschadigd, en dat na ruim 70 jaar!
Gedrukt in het Kerkraads dialect. Ik heb hier zelf niets mee en wil het graag verkopen.
Is er misschien belangstelling van jullie kant?
Ik plaats het ook op Marktplaats maar zou het jammer vinden als jullie interesse hebben en het gaat dan naar een verzamelaar en het word niet meer gezien of getoond.
Mvg Frits Fijen